Žymūs kūrėjai publikai pristato operą „Don Žuanas“

Operos „Don Žuanas“ repeticija/Olesios Kasabovos nuotr.
Autorius: Žmonės.lt
Publikuota: 2019-05-15 10:23
Iki Wolfgango Amadeaus Mozarto operos „Don Žuanas“ premjeros Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre liko paskutinės dienos.

Jono Vaitkaus statytą operą klaipėdiečiai gegužės 17 ir 18 d. išvys Žvejų rūmuose, o gegužės 22-ąją spektaklis, skirtas režisieriaus jubiliejui, bus rodomas Vilniuje, Lietuvos rusų dramos teatre.

W. A. Mozarto „Don Žuanas“ – dviejų veiksmų komiška psichologinė opera, jau trečią šimtmetį nesitraukianti nuo garsiausių pasaulio scenų. Jos pastatymo Klaipėdoje ėmėsi garsių kūrėjų komanda: dirigentas iš Austrijos Josefas Wallnigas, režisierius Jonas Vaitkus, scenografas Gintaras Makarevičius ir kostiumų dailininkė Sandra Straukaitė.

Kaip teigė Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vadovė Laima Vilimienė, turėti „Don Žuaną“ savo repertuare – kiekvieno muzikinio teatro garbės reikalas: „Ši W. A. Mozarto opera leidžia įvertinti kiekvienos trupės profesionalumo lygį. Mūsų trupei atrodo simboliška „Don Žuaną“ publikai pristatyti belaukiant būsimojo Muzikinio teatro pastato: juk būtent gegužę prieš 150 metų buvo atidaryti Vienos valstybinės operos rūmai“.

Operos „Don Žuanas“ repeticija/Olesios Kasabovos nuotr.
Operos „Don Žuanas“ repeticija/Olesios Kasabovos nuotr.

Teatro vyriausias dirigentas Tomas Ambrozaitis akcentavo, kad artėjanti premjera – ir iššūkis, ir šventė tuo pat metu, ypač kai pastatymo imasi tokia garsi kūrėjų komanda: „Mozarto muzika teatro orkestrui - tarsi rentgenas. Jei režisierius kuria dramą scenoje, tai orkestras kuria dramą muzikoje. Tad žiūrovų laukia išties įstabus reginys“.

Iš Austrijos pakviestas dirigentas statytojas Josefas Wallnigas teigė, kad Mozartas – didžioji jo gyvenimo meilė: „Savo kūriniuose jis naudojo tas pačias priemones, kaip ir kiti jo laikmečio kompozitoriai, bet tai, kaip nuostabiai jis elgiasi su kompozicijos medžiaga, ką sugeba iš jos padaryti, yra iš principo analizei nepasiduodantis stebuklas. Ir ačiū Dievui, kad nepasiduodantis: kiekvienas susitikimas su W. A. Mozarto muzika mane pripildo neįsivaizduojamos nuostabos, gilios pagarbos ir nuolankumo. Mozartas laimina mus visus, o statyti „Don Žuaną“ – tai tarsi iš natų atkurti kriminalinį romaną“, – juokavo svečias.

J. Wallnigas yra Zalcburgo „Mozarteum“ universiteto profesorius, 2006 m. Zalcburge įkūręs Mozarto operų institutą (MOI), kuris iškovojo pasaulio muzikų autoritetą. Neveltui dirigentas laikomas W. A. Mozarto muzikos ambasadoriumi: keliaudamas po pasaulį, įvairiose šalyse jis veda šio kompozitoriaus muzikos interpretavimo meistriškumo kursus.

Operos „Don Žuanas“ repeticija/Olesios Kasabovos nuotr.
Operos „Don Žuanas“ repeticija/Olesios Kasabovos nuotr.

Režisierius Jonas Vaitkus pabrėžė, kad W. A. Mozarto muzika tik atrodo paprasta, tačiau reikia įdėti daug viso kolektyvo pastangų norint ją tinkamai pateikti. Kostiumų dailininkė Sandra Straukaitė nelinkusi daug pasakoti apie savo kuriamus kostiumus: esą juos tiesiog būtina išvysti. Tačiau bent akies krašteliu juos pamatę sako, kad tai kažkas ypatinga...

„Operos „Don Žuanas“ kostiumai – tai jokių taisyklių nepaisantis fantazijos skrydis. Tuo jis ir žavus“, – pridūrė garsi rūbų dizainerė. Jai antrino scenografas Gintaras Makarevičius, įsitikinęs, kad nusakyti operos scenografijos neįmanoma: „Man didelė garbė ir laimė dirbti su šia garsia komanda. Statyti Mozarto operą - tai šventė“, – apibendrino jis.

„Don Žuanas“ – nepranoktas W. A. Mozarto muzikos šedevras. Net jei genialusis kompozitorius nieko daugiau nebūtų sukūręs, vien dėl šios operos jis būtų pelnęs nemirtingą šlovę. Anot žymaus vokiečių rašytojo, kompozitoriaus ir dailininko Ernsto Theodoro Amadeus Hoffmano, W. A. Mozarto „Don Žuanas“ yra "operų opera".

Operos „Don Žuanas“ repeticija/Olesios Kasabovos nuotr.
Operos „Don Žuanas“ repeticija/Olesios Kasabovos nuotr.

Don Žuanas – amžinas beprotiškos narsos, kunkuliuojančios energijos, nenugalimo optimizmo ir meilės gyvenimui įsikūnijimas. Tačiau jo egoizmas, panieka garbės ir moralės įstatymams tampa nelaimių šaltiniu visiems, ką besutiktų savo gyvenimo kelyje. Tai stipri asmenybė, pripažįstanti tik savo pasirinktas taisykles.

Operos muzika taikliai perteikia ir kitų personažų charakterius: niekuo gyvenime nebesistebinčio Leporelo, dorovingosios aristokratės Anos, kerštingos paliktos meilužės Elvyros, komiškos valstiečių porelės – Cerlinos ir Mazeto. Nerimstantis Don Žuano personažas visus juos įsuka į meilės aistrų kupiną siužetą. 

Naujausi straipsniai