Vilius Stanislovaitis lietuvių patirtis „Kickstarter“ ir „Indiegogo“ platformose suguldė į knygą

Vladas Lašas ir Vilius Stanislovaitis
Vladas Lašas ir Vilius Stanislovaitis
Šaltinis: Žmonės.lt
2018-04-30 09:56
AA

Lietuvoje turime daug verslių ir kūrybiškų žmonių, tačiau tik vienetai ryžtasi įgyvendinti savo idėjas. Vilius Stanislovaitis, finansavęs savo pirmosios knygos leidybą per „Kickstarter”, pastebėjo, kad lietuviams trūksta aiškaus ir paprasto šaltinio šia tema. Paskyręs pusantrų metų informacijos apie sutelktinį finansavimą rinkimui ir pakalbinęs šešiolika lietuvių, pristačiusių savo idėjas per „Kickstarter“ ar „Indiegogo“ platformas, autorius pristatė savo naująją knygą „Įgyvendink idėją per „Kickstarter“. Sutelktinio finansavimo vadovas.“

Sutelktinio finansavimo platformos – tai vieta, kur bet kokio produkto ar kūrinio autorius gali patikrinti, ar jo idėja turi paklausą. Jei projektas pasiteisina ir jį paremia kritinė masė žmonių, autorius gauna finansavimą, kurį panaudoja savo produkto vystymui.

Pirmieji lietuvių bandymai eiti į tokio tipo platformas prasidėjo dar 2012 metais. Romas Zabarauskas finansavo savo filmą „We Will Riot“, o po metų „Kickstarter“ platformoje debiutavo elektrinė dviračio pavara „Rubbee“, savo kampanijoje puikiai išnaudojusi sero Ričardo Bransono vizito Lietuvoje akimirkas. Tuo tarpu „Indiegogo“ platformoje savo sonarus pristatę „Deeper” atstovai šiuo metu jau yra išaugę į solidžią įmonę, turinčią virš 60 darbuotojų ir sėkmingai eksportuojančią savo produkciją į tarptautines rinkas.

Vladas Lašas ir Vilius Stanislovaitis diskusijos metu
Vladas Lašas ir Vilius Stanislovaitis diskusijos metu

Būtent šios lietuvių istorijos ir paskatino V. Stanislovaitį išmėginti savo idėją sutelktinio finansavimo platformoje „Kickstarter“. Jo projektas buvo knyga „How to Start a VoIP Business“ (liet. „Kaip pradėti internetinės telefonijos verslą“), kurią autorius rašė net penkerius metus. Nepaisant to, kad knygos auditorija buvo tikrai nišinė, finansavimą pavyko ne tik surinkti, bet ir viršyti pradinį tikslą du su puse karto. Projektą iš viso parėmė 200 rėmėjų iš 35 pasaulio šalių. Vienas italas skyrė projektui net 1 500 dolerių ir knyga gavo reikiamą pinigų sumą vos per penkias dienas.

Po sėkmingo debiuto „Kickstarter“ platformoje autorius sulaukė nemažai klausimų iš žmonių, norinčių įgyvendinti savo idėjas pasinaudojus sutelktiniu finansavimu. Supratęs, kad Lietuvoje trūksta patikimo šaltinio, kuris atsakytų į visus šiuos klausimus, V. Stanislovaitis ėmėsi naujos knygos. Šįkart jis nusprendė sudėti visų lietuvių, dalyvavusių „Kickstarter“ ar „Indiegogo“ platformose, patirtis į vieną vietą ir paprastai paaiškinti, kaip pasiruošti sutelktinio finansavimo kampanijai.

Vilius Stanislovaitis

Prie šios idėjos mielai prisidėjo daugelis lietuvių kūrėjų, sutikę duoti gana atvirus interviu, kuriuose detaliai papasakojo, kaip buvo ruoštasi projektams, kokios klaidos padarytos, kas veikė, o kas – ne. Knygos idėją palaikė ne tik kitų projektų autoriai, bet ir žinomi Lietuvos startuolių ekosistemos veikėjai: Lietuvos verslo angelų tinklo bendraįkūrėjas Vladas Lašas, rizikos kapitalo fondo „Nextury Ventures“ įkūrėjas Ilja Laurs bei „Startup Lithuania“ vadovė Roberta Rudokienė.

Kaip vieną iš mitų apie sutelktinio finansavimo platformas knygos autorius įvardino klaidingą viešąją nuomonę: „Daugelis žmonių turi klaidingą nuomonę apie „Kickstarter” ir kitas sutelktinio finansavimo platformas. Jiems atrodo, kad užtenka įkelti savo projektą į platformą ir pinigai atsiras savaime. Deja, tai yra klaidingas įsitikinimas, kuris plinta dėl spaudoje viešinamų sėkmės istorijų. Neįsigilinę į platformos veikimo principus žmonės nesupranta, kad už sėkmingų projektų slypi nuoseklios ir kryptingos pastangos. Realybėje tik kas trečias projektas surenka iškeltą tikslą. Todėl vienas iš mano tikslų buvo paprastai paaiškinti, kaip iš tikro reikia pasiruošti idėjos pristatymui sutelktinio finansavimo platformoje, kaip surinkti auditoriją ir kaip sudominti tikslinius klientus, kad šie, atėjus laikui, paremtų jūsų projektą.“

Anot autoriaus, sutelktinis finansavimas jaunam verslui yra svarbus tuo, kad padeda patikrinti, ar konkreti idėja turi paklausą tarptautinėje rinkoje. Jei projektas sulaukia susidomėjimo, tokiu būdu įmanoma pritraukti pirmuosius klientus, kurie ne tik perka produktą, bet ir prisideda prie kūrėjo tikslų įgyvendinimo. O tuomet jau galima pasvarstyti ir apie tradicinį finansavimą imant paskolą iš banko, kredito unijos arba pristatant savo idėją investuotojui, verslo angelui ar rizikos kapitalo fondui.

Vladas Lašas ir Vilius Stanislovaitis diskusijos metu

Knygoje daugiausia dėmesio skiriama pasiruošimui sutelktinio finansavimo kampanijai: kaip išanalizuoti panašius projektus ir įvertinti jų stipriąsias bei silpnąsias puses, kaip suburti potencialius rėmėjus, kaip užmegzti ryšį su žiniasklaida ar kaip sudominti įtakinguosius, kad šie padėtų viešinti projektą ir kitus būdus, kurie užtikrintų sėkmingą kampanijos pradžią.

Viliaus Stanislovaičio knyga

Taip pat pateikiami interviu su šešiolika lietuvių kūrėjų, pristačiusių savo projektus „Kickstarter“ ar „Indiegogo“ platformose. V. Stanislovaitis tikisi, jog knygoje aprašomos lietuvių patirtys įkvėps skaitytojus ir paskatins juos įgyvendinti savo idėjas: „Turime tikrai daug puikių ir įdomių lietuviškų projektų: elektroninė nosis „Food Sniffer“ buvo pristatoma didžiausiose JAV televizijose, dviračių parkavimo sistemos „Parkis“ vaizdo klipas sulaukė daugiau nei 50 mln. peržiūrų socialiniuose tinkluose - visos šios istorijos aprašytos knygoje ir jos garsina Lietuvos vardą visame pasaulyje. Esu tikras, kad kiekvienas skaitytojas atras jam artimiausią istoriją ir tai paskatins imtis to taip svarbaus pirmojo žingsnio.“

Šiuo metu knygą „Įgyvendink idėją per „Kickstarter“. Sutelktinio finansavimo vadovas“ galima įsigyti https://www.igyvendinkideja.lt/, elektroniniuose knygynuose knygos.lt, patogupirkti.lt ir knygų tinkle „Vaga“. Greitu metu knyga turėtų pasirodyti ir didžiųjų miestų „Maxima“, „Rimi“ prekybos centruose bei „Pegaso“ knygynuose.