Saugus laikas paplūdimyje: 5 taisyklės, kurias verta įsidėmėti

Moteris paplūdimyje / 123RF.com nuotr.
Autorius: Žmonės.lt
Publikuota: 2020-06-22 15:04
Daugelis vasaros niekaip negalėtume įsivaizduoti be laiko paplūdimyje – maudynės, deginimasis ir tiesiog mėgavimasis buvimu prie jūros ar ežero kartu su šeima arba draugais – tai yra tie vasaros momentai, kurių kasmet laukiame su dideliu nekantrumu. Vis dėlto reikėtų nepamiršti kelių saugumo niuansų, kad laikas paplūdimyje nesibaigtų sveikatos negalavimais ar nelaimingais atsitikimais vandenyje.

Pateikiame penkias paprastas taisykles, kurių nereikėtų pamiršti kaskart, kai ruošiatės leisti laiką paplūdimyje, juk jūsų pačių ir artimųjų sveikata – svarbiausia. 

Nepiktnaudžiaukite saule. Sakysite, koks tikslas būti paplūdimyje, jeigu negali drąsiai mėgautis saule? Vis dėlto tai daryti reikia labai atsakingai, nes pernelyg didelis UV spindulių kiekis padidina riziką susirgti melanoma (odos vėžiu). Nacionalinis visuomenės sveikatos centro informuoja, kad 2018 m. duomenimis, Europoje nustatyta 144 tūkstančiai (3,4 %.) naujų odos vėžio susirgimo atvejų, iš kurių 27 tūkstančius (1,4 %.) sudaro mirties atvejai. Yra žinoma, kad kas penkerius metus sergamumas odos vėžiu Europoje patrigubėja.

Apsaugai nuo žalingos UV-A ir UV-B spinduliuotės puikiai tinka kremai, losjonai, įvairūs purškalai. Norint mėgautis saulės voniomis ir tuo pačiu nepakenkti odai rekomenduojama rinkis plataus spektro apsaugos priemones (saugančias odą nuo abiejų spinduliuočių poveikio), kurių apsaugos faktorius (SPF) būtų ne mažesnis kaip 30. Saulės spindulių veikiamas vietas užtenka padengti nedideliu apsauginio kremo kiekiu (2 mg / cm2) likus 15 min. iki mėgavimosi saulės spinduliais. Praėjus 2 valandoms po maudymosi ar intensyvios fizinės veiklos, reikėtų pasitepti dar kartą.

Vieni žmonės saulėje gali būti ilgiau ir nenudegti odos, kitiems pabuvus vos dešimt minčių oda parausta, peršti. Buvimo saulėje trukmė priklauso nuo mūsų odos tipo. Šviesios odos, neįdegantys ir dažnai nudegantys žmonės (I ir II tipo) saulėje gali būti apie 5–10 min. Tamsesnės ir įdegančios odos savininkai (III ir IV tipo) saulėje gali būti apie 10–20 min. Odos priežiūros priemones turime rinktis taip pat atsižvelgdami į odos tipą. Jei jūsų odos tipas yra I ir jūsų oda pradeda degti jau po 10 min., kremas, kurio SPF yra 50, šią trukmę padidins 50 kartų ir nenudegdami saulėje galėsite praleisti 500 min.

Svarbu nepamiršti: apsaugines priemones nuo saulės naudoti ir būnant pavėsyje ar esant debesuotai dienai, riboti deginimosi laiką darant pertraukas, nepamiršti galvos apdangalų, gerti daug vandens.

Deginimasis / 123RF.com nuotr.
Deginimasis / 123RF.com nuotr.

Mokėkite plaukti.  Tai privalo kiekvienas, kuris brenda į vandens telkinį. Net jeigu manote, kad tik pabraidysite,  neisite giliau juosmens ar pan., – tai ne pasiteisinimas nemokėti plaukti. Vanduo gali būti labai apgaulingas – netikėta banga, vandens sūkurys, srovė ar duobė ir jūs jau – paniręs po vandeniu.

Mokytis plaukti niekada ne per vėlu – tai galite daryti bet kokiame amžiuje. Jeigu turite mažų vaikų, patariama juos su vandeniu supažindinti kuo anksčiau: jau kelių mėnesių kūdikiams vyksta užsiėmimai baseinuose. Vaikai labai imlūs naujiems dalykams, taigi kuo anksčiau jiems patiks vanduo, tuo lengviau jie išmoks plaukti.

Besimaudantys vaikai / 123RF.com nuotr.
Besimaudantys vaikai / 123RF.com nuotr.

Gerkite daug vandens. Būdami paplūdimyje, besimaudydami, dažnai pamirštame, kad būtina gerti gerokai daugiau vandens, negu namuose. Nesvarbu, net jeigu paplūdimyje laiką leidžiate pavėsyje – saulės spinduliai veikia ir jame – negana to, prisideda ir  gausesnis prakaitavimas, tad tikimybė dehidratuoti didėja. Būtent dėl vandens trūkumo grįžę iš pajūrio dažnai jaučiamės tarsi be jėgų: silpnumas, galvos svaigulys ar net pykinimas gali būti saulės ir per mažai suvartoto vandens rezultatas.

Nepamirškite, kad įvairūs putojantys, spalvoti, daug cukraus turintys gėrimai neatstoja vandens – dažniausiai efektas netgi būna priešingas – jie kaip tik iš organizmo pašalina daug skysčių.

Mergina paplūdimyje / 123RF.com nuotr.
Mergina paplūdimyje / 123RF.com nuotr.

Stebėkite įspėjamąsias vėliavas. Skirtingi paplūdimiai (ir valstijos) gali turėti skirtingų spalvų vėliavas ir priskirtas reikšmes, todėl būtinai paklauskite gelbėtojo, jei nesate tikri, ką reiškia vėliavos. Raudonos spalvos vėliava paprastai reiškia stiprų bangavimą ir yra kaip perspėjimas, kad maudytis nerekomenduojama, nes yra pavojingų veiksnių. Kai kuriuose paplūdimiuose raudonos spalvos vėliava reiškia, kad jis apskritai uždarytas ir maudytis yra draudžiama. Kitur draudimą maudytis nurodo juodos spalvos vėliava. Žalios spalvos vėliava paprastai reiškia, kad vanduo ramus ir tinkamas maudynėms. Mėlynos arba violetinės spalvos vėliavos gali rodyti, kad vandenyje yra pavojingų gyvių – pavyzdžiui, medūzų.

Taigi ženklinimai skirtingose šalyse gali skirtis, todėl nesidrovėkite kreiptis į gelbėtojus ir įsitikinti, ką viena ar kita spalva reiškia konkrečiame paplūdimyje. Už savo saugumą pirmiausiai atsakote patys, taigi nurodytų reikalavimų būtina laikytis – nemaištaukite ir nerizikuokite nei savo, nei gelbėtojų sveikata ar net gyvybėmis.

Įspėjamoji vėliava paplūdimyje / 123RF.com nuotr.
Įspėjamoji vėliava paplūdimyje / 123RF.com nuotr.

Nevartokite alkoholio. Alkoholis daro įtaką jūsų sprendimams, kurie, apsvaigus, dažniausiai nebūna geri ir tinkamai įvertinti.  Deja, bet didelė dalis skendimų įvyksta būtent tada, kai žmonės maudosi apsvaigę nuo alkoholio – juk tokios būsenos ne tik sulėtėja reakcija, bet ir suprastėja gebėjimas orientuotis ekstremalioje situacijoje.

Negana to, alkoholis padidina tikimybę dehidratuoti, taigi tuo pačiu didėja ir su perkaitimu susijusių negalavimų rizika. Jeigu paplūdimyje esate su vaikais, už kuriuos esate atsakingi, alkoholio vartojimas apskritai neturėtų vykti.

Draugų susibūrimas paplūdimyje / 123RF.com nuotr.
Draugų susibūrimas paplūdimyje / 123RF.com nuotr.

Naujausi straipsniai