Pristatyta pirmoji Barbė, vaizduojanti Dauno sindromą turinčią merginą: kovojama su negalios stigma

Naujausia Barbė, vaizduojanti Dauno sindromą turinį asmenį / „Scanpix“ nuotr.
Naujausia Barbė, vaizduojanti Dauno sindromą turinį asmenį / „Scanpix“ nuotr.
Šaltinis: Žmonės.lt ir BNS
2023-04-26 20:44
AA

Vienas stambiausių žaislų gamintojų pasaulyje „Mattel“ pristatė pirmąją istorijoje lėlės Barbės versiją, vaizduojančią Dauno sindromą turintį žmogų.

Naujoji lėlė yra „Mattel Barbie Fashionistas“ linijos, kuria siekiama pasiūlyti vaikams įvairesnių grožio pavyzdžių ir kovoti su fizinės negalios stigma, dalis, pranešė CNN.

Naujosios lėlės veidas ir kūno sudėjimas labiau atitinka moterų su Downo sindromu išvaizdą, įskaitant mažesnį ūgį ir ilgesnį liemenį.

Lėlės veidas yra apvalesnis, ausys mažesnės, tarpuakis plokščias, o akys šiek tiek įkypos, migdolo formos.

„Barbė vaidina svarbų vaidmenį vaikui įgyjant ankstyvųjų patirčių, o mes esame atsidavę savo vaidmeniui siekiant per žaidimą priešintis socialinei gėdai, – sakė prekės ženklo „Barbie“ vadovė ir „Mattel“ viceprezidentė Lisa McKnight. – Mūsų tikslas yra sudaryti sąlygas visiems vaikams atpažinti save Barbėje ir taip pat skatinti vaikus žaisti su lėlėmis, neatrodančiomis taip, kaip jie.“

Naujausia Barbė, vaizduojanti Dauno sindromą turinį asmenį / „Scanpix“ nuotr.

Tarp ankstesnių „Barbie Fashionistas“ kolekcijų, buvo lėlė su kojos protezu, lėlė su klausos aparatu, lėlė su neįgaliojo vežimėliu ir lėlė, serganti odos liga baltme, dėl kurios odos dėmės praranda pigmentą.

„Mattel“ teigė, kad, kurdama naujausią „Barbie Fashionista“, glaudžiai bendradarbiavo su JAV Nacionaline Dauno sindromo draugija, kad lėlės forma, bruožai, drabužiai, aksesuarai ir pakuotė tiksliai atspindėtų Dauno sindromą turintį žmogų. Ši genetinė būklė turi įtakos pažintiniams gebėjimams, sukelia lengvus ar sunkius mokymosi sutrikimus ir išskirtinius veido bruožus.

„Tai labai daug reiškia mūsų bendruomenei, kuri pirmą kartą gali žaisti su į juos panašia lėle Barbe“, – pareiškime sakė draugijos prezidentė ir generalinė direktorė Kandi Pickard.

„Ši Barbė primena, kad niekada neturėtume nuvertinti pateikimo galios. Tai didžiulis žingsnis į priekį integracijos srityje ir momentas, kurį mes švenčiame.“

Neseniai „Mattel“ ėmėsi plėsti požiūrį į savo 64 metus gyvuojantį kultinį Barbės prekės ženklą. Deja, bendrovė jau seniai sulaukia kritikos dėl to, kad mergaitėms pateikia nerealių proporcijų moteriško kūno sudėjimo modelį.

Ištisus dešimtmečius po debiuto 1959 m. lėlės Barbės ir toliau buvo šviesiaplaukės – baltos kūno spalvos, lieknos, šviesiaplaukės, labai siauro liemens, didelėmis krūtimis ir visada stovėjo ant neįtikėtinai aukštų kulniukų.

Naujausia Barbė, vaizduojanti Dauno sindromą turinį asmenį / „Scanpix“ nuotr.

Galiausiai 2016 m., sumažėjus lėlės pardavimams, „Mattel“ sukūrė tikroviškesnį Barbės atvaizdą, todėl naujesnės lėlės tapo įvairesnės išvaizdos. Barbė vėl buvo pristatyta keturių kūno tipų ir septynių odos atspalvių, 22 akių spalvų ir 24 šukuosenų. Jos evoliuciją tęsė po trejų metų pasirodžiusi lėlė „Barbie Fashionistas“.

Barbė, vaizduojanti Dauno sindromą turintį asmenį (8 nuotr.)
+2

Jos delnuose yra viena linija, kuri, pasak „Mattel“, dažnai siejama su Dauno sindromą turinčiais asmenimis.

Naujoji Barbė dėvi prie suknelės priderintus rožinės spalvos pėdų ortezus, o jos sportbačiai turi užtrauktuką. Kai kurie iš Dauno sindromą turinčių vaikų naudoja ortezus pėdoms ir kulkšnims palaikyti.

„Mattel“ teigė, kad naujosios Barbės suknelės su pūstomis rankovėmis raštas yra su drugeliais ir geltona bei mėlyna spalvomis – visa tai siejama su švietimu apie Dauno sindromą.

O lėlės rožinės spalvos pakabukas ant kaklo su trimis į viršų kylančiais ševronais – simboliu, vienijančiu Dauno sindromo bendruomenę.

Downo sindromą nulemia chromosominė anomalija, kai prie 21‑osios chromosomų poros būna papildoma chromosoma. Ji pakeičia organizmo ir smegenų vystymąsi.

„Mūsų tikslas – suteikti galimybę visiems vaikams pamatyti save Barbėje, kartu skatinant vaikus žaisti su lėlėmis, kurios nėra panašios į juos pačius“, – pareiškime teigė Lisa McKnight, „Mattel“ vykdomoji viceprezidentė ir pasaulinė „Barbės ir lėlių“ vadovė.

Naujausia Barbė, vaizduojanti Dauno sindromą turinį asmenį / „Scanpix“ nuotr.

L.McKnight sakė, kad „Mattel“ lėlės tikslas yra „kovoti su socialine stigma per žaidimą“.

„Lėlės žaidimas, nesusijęs su vaiko gyvenimiška patirtimi, gali išmokyti suprasti ir sustiprinti empatijos jausmą... Didžiuojamės galėdami pristatyti lėlę Barbę su Dauno sindromu, kad ji geriau atspindėtų mus supantį pasaulį ir toliau puoselėtų mūsų įsipareigojimą per žaidimą švęsti integraciją“, – sakė ji.