Princai Williamas ir Harry užsipuolė BBC dėl „apgaulingo“ interviu su jų motina princese Diana

Princas Charlesas su princese Diana ir jų sūnūs Williamas bei Harry su žmonomis / „Scanpix“ nuotr.
Autorius: BNS, Žmonės.lt
Publikuota: 2021-05-21 10:12
Didžiosios Britanijos princai Williamas ir Harry ketvirtadienį piktai užsipuolė britų visuomeninį transliuotoją BBC ir žurnalistą Martiną Bashirą dėl „apgaulingo būdo“, kuriuo pastarasis gavo didžiulio atgarsio sulaukusį interviu su jų velione motina princese Diana. 

Tame interviu Diana papasakojo apie savo probleminę santuoką su sosto įpėdiniu princu Charlesu.  

Princai aštrios kritikos išsakė praėjus kelioms valandoms po to, kai buvo pranešta, kad nepriklausomas tyrimas nustatė, jog M.Bashiras pasinaudojo suklastotais dokumentais, kad gautų sensacingą 1995 metų interviu su Diana, o BBC vadovybė nesiėmė veiksmų tinkamai ištirti, kaip jis tai organizavo.  

Williamas sakė, kad apgaulingas būdas, kuriuo buvo gautas interviu, padarė „reikšmingos įtakos“ tam, ką jo motina pasakė eteryje, ir smarkiai prisidėjo prie jo tėvų santykių griūties.  

Jis pridūrė, kad BBC nesiėmė tinkamos priežiūros, ir tai „reikšmingai prisidėjo prie jos baimių, paranojos ir izoliacijos“ paskutiniais gyvenimo metais.   

Diana ir Charlesas oficialiai išsiskyrė 1996 metais. Princesė žuvo per automobilio katastrofą Prancūzijos sostinėje 1997 metų rugpjūčio 31-ąją, jai bandant pabėgti nuo paparacų. Dianai buvo 36 metai.

Princesė Diana ir princas Charlesas  / „Scanpix“/„SIPA“ nuotr.
Princesė Diana ir princas Charlesas / „Scanpix“/„SIPA“ nuotr.

„Esu tvirtai įsitikinęs, kad laida „Panorama“ yra neteisėta ir daugiau nebeturėtų būti rodoma“, – sakė Willimas, antras asmuo eilėje į Britanijos sostą, ilgame pareiškime, kurį pats perskaitė Kensingtono rūmuose.   

„Ji iš tikrųjų sukūrė melagingą naratyvą, kurį ilgiau nei ketvirtį amžiaus komerciniais tikslais naudoja BBC ir kiti“, – sakė princas ir pridūrė, jog dabar reikia padaryti galą šiam naratyvui.  

Williamo jaunesnysis brolis Harry atskirame pareiškime nurodė, kad tyrimo ataskaita yra „pirmasis žingsnis teisingumo ir tiesios link“, tačiau ta atskleista apgaulinga praktika ir šiandien tebegaji ir prisidėjo prie jo motinos mirties.  

„Išnaudojimo kultūra ir neetiška praktika sukėlė grandininę reakciją, galiausiai atėmusią jos gyvybę“, – pridūrė princas.

Princesė Diana, princas Harry ir princas Williamas (1995 m.) / AFP/„Scanpix“ nuotr.
Princesė Diana, princas Harry ir princas Williamas (1995 m.) / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Panašią poziciją anksčiau išsakė Dianos brolis Charlesas Spenceris. Anot jo, to 1995 metų interviu pasekmės prisidėjo prie Dianos mirties.   

„Ji nežinojo, kuo pasitikėti, ir galiausiai, kai po dvejų metų žuvo, ji buvo be realios apsaugos“, – sakė Ch. Spenceris.    

„Ydingas tyrimas“

Buvusio teisėjo Johno Dysono ataskaitoje rašoma, kad M.Bashiras užsakė suklastotus banko išrašus, klaidingai rodžiusius, esą kai kuriems artimiausiems Dianos padėjėjams slaptosios tarnybos mokėjo už tai, kad jie ją sektų.   

M.Bashiras parodė tuos išrašus Ch.Spenceriui ir įtikino jį suorganizuoti jam susitikimą su Diana, kad pelnytų jos pasitikėjimą ir susitartų dėl interviu. 

„Ponas Bashiras elgėsi netinkamai ir rimtai pažeidė“ pačios bendrovės redakcines gaires dėl „sąžiningumo“, pridūrė J.Dysonas. 

Seniai buvo keliami klausimai, kaip M.Bashiras įtikino Dianą duoti interviu populiariai BBC laidai „Panorama“. Tąsyk šią laidą, pelniusią virtinę televizijos apdovanojimų, žiūrėjo rekordinis skaičius žmonių – 22,8 milijono.  

Interviu metu Diana pasakė garsiąją frazę, kad jos santuokoje „buvo trys žmonės“ – ji, Charlesas ir jo ilgametė meilužė, dabartinė žmona Camilla Parker Bowles, taip pat prisipažino buvusi neištikima vyrui.

Camilla Parker Bowles ir princas Charlesas 1975 m. / Vida Press nuotr.
Camilla Parker Bowles ir princas Charlesas 1975 m. / Vida Press nuotr.

58 metų M.Bashiras tuo metu buvo menkai žinomas televizijos veidas, vėliau padaręs sėkmingą karjerą JAV televizijose ir ėmęs interviu iš tokių žvaigždžių, kaip Michaelas Jacksonas.  

2016 metais jis sugrįžo dirbti į BBC religinių reikalų korespondentu. Praėjusią savaitę, likus kelioms valandoms iki J.Dysono ataskaitos pateikimo BBC vadovybei, M.Bashiras pasitraukė iš visuomeninio transliuotojo, savo sprendimą motyvuodamas sveikatos problemomis.  

1996 metais būsimo BBC vadovo Tony Hallo ir kitos įtakingos figūros – Anne Sloman - atliktas vidaus tyrimas išteisino M.Bashirą.  

Tačiau J.Dysonas tą tyrimą pavadino „ydingu ir itin neefektyviu“. 

J.Dysonas pabrėžė, kad tyrėjai nepasivargino išklausyti Ch.Spencerio įvykių versijos, ir pažėrė aštrios kritikos už tai, kad nebuvo deramai ištirti M.Bashiro veiksmai. 

„Jeigu jie būtų patikrinę pono Bashiro pasakojimą,.. mažai tikėtina, kad jie būtų juo patikėję ir priėję prie išvados, kad jis yra „sąžiningas ir garbingas žmogus“, – rašė J.Dysonas.

Fotogalerija:

„Kvailas dalykas“

T.Hallas, šiuo metu užimantis Britanijos nacionalinės galerijos patikėtinių tarybos pirmininko postą, pripažino, kad tyrimas „neatitiko reikalavimų“, ir sakė, jog „suklydo, išteisinęs M.Bashirą dėl įkalčių stokos“.    

Kultūros sekretorius Oliveris Dowdenas sakė, kad vyriausybė apsvarstys J.Dysono išvadas ir spręs, ar BBC reikia „tolesnių valdymo reformų“. Jis pridūrė, jog „tai neturėtų daugiau pasikartoti“.  

BBC generalinis direktorius Timas Davie, prie visuomeninio transliuotojo vairo stojęs pernai rugsėjį, sakė, kad bendrovė sutinka su ataskaitos išvadomis bei „visiškai ir besąlygiškai atsiprašo“. Jis pažymėjo, kad dabartinės BBC procedūros geresnės.   

„BBC derėjo labiau pasistengti įsigilinti, kas tuo metu iš tiesų įvyko, ir skaidriau informuoti apie tai, kas jai buvo žinoma“, – sakė T.Davie. 

Visuomeninis transliuotojas pranešė grąžinantis visus apdovanojimus, pelnytus už tą interviu. 

M.Bashiras taip pat atsiprašė, pareiškęs, kad banko išrašų klastojimas buvo „kvailas dalykas, dėl kurio labai gailiuosi“.  

Tačiau jis toliau tvirtino, kad tai „neturėjo jokios įtakos princesės Dianos asmeniniam apsisprendimui dalyvauti“ ir jis vis tiek „labai didžiuojasi“ tuo interviu.  

T.Davie taip pat pažymėjo, kad princesei „labai patiko idėja duoti interviu BBC“. Princas Charlesas 1994 metais davė interviu komercinei televizijai ITV ir taip pat prisipažino buvęs neištikimas.   

1995 metais BBC generalinio direktoriaus pareigas ėjęs Johnas Birtas išplatintame pareiškime nurodė: „Dabar žinome, kad BBC suteikė prieglobstį nesąžiningam reporteriui.“

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo draudžiama.

Naujausi straipsniai