Organizmui reikia jodo: skydliaukės sutrikimų simptomai

Skydliaukė / „Fotolia“ nuotr.
Autorius: Žmonės.lt
Publikuota: 2016-07-30 14:00
Daugelis mūsų atostogauti vykstame į pajūrį. Ne tik pailsėti, atgauti jėgas, bet ir pakvėpuoti jodu. Dar iš mokyklos laikų žinome, kad šis mikroelementas labai reikalingas organizmui.

Konsultuoja Kauno klinikos „Bendrosios medicinos praktika“ gydytoja endokrinologė doc. Aurelija Krasauskienė.

Jodas priskiriamas mikroelementų grupei, jo mūsų organizmui reikia nedaug, bet jis būtinas vienos svarbiausių organizmo liaukų – skydliaukės – veiklai. Šis organas jodą naudoja hormonų, reguliuojančių daugelį svarbių gyvybinių organizmo funkcijų, gamybai.

Skydliaukė – didžiausia žmogaus endokrininė liauka, nors sveria ji apie 20 g. Ji yra kaklo priekyje, forma panaši į drugelį, kurio vienas sparnelis neturėtų būti didesnis už to asmens nykščio galinį pirštakaulį. Leistinas normas viršijantis organas vadinamas struma arba lietuviškai gūžiu.

Jodas reikalingas, kad ši liauka normaliai funkcionuotų ir būtų pagamintas reikiamas hormonų (trijodotironino (T3) ir tiroksino (T4) kiekis. Būtent skydliaukės hormonai reguliuoja medžiagų apykaitą, dėl jų stygiaus ima augti svoris, o esant pertekliui, jis gali kristi.

Moterims jodo trūkumas gali būti viena nevaisingumo, menstruacijų ciklo sutrikimo, nerimo ir nuolatinio nuovargio priežasčių. Jodas ir skydliaukės hormonai būtini plaukams, nagams ir dantims, tinkamam cholesterolio kiekiui palaikyti ir geram miegui.

Simptomai, į kuriuos būtina atkreipti dėmesį

Kai skydliaukė gamina nepakankamai hormonų:

  • Nepriklausomai nuo to, kaip pailsėjote, nuolat jaučiatės mieguisti ir pavargę.
  • Sunkiau susikaupti, vis dažniau sušlubuoja atmintis.
  • Nors maitinatės kaip įprastai (nevalgote kaloringų patiekalų), ėmė augti svoris.
  • Pradėjo varginti užkimimas ir sausumo pojūtis gerklėje.
  • Oda išsausėjo, plaukai taip pat pasidarė sausesni ir pradėjo gausiai slinkti, lūžinėja nagai.
  • Kaklas kiek pastorėjo.
  • Užkietėja viduriai.
  • Vargina pabrinkimai.
  • Netoleruojate šalčio.

Jei skydliaukės hormonų per daug:

  • Be aiškios priežasties sublogote. Valgote kaip įprastai, bet svoris vis tiek krinta, dažnai tuštinatės (kelis kartus per dieną).
  • Jaučiate nerimą, viskas erzina, dėl smulkmenų užsiliepsnojate pykčiu arba apsipilate ašaromis.
  • Sunkiai užmiegate, naktį prabundate išpilti prakaito.
  • Nei iš šio nei iš to užplūsta karščio bangos (gali būti ir menopauzės simptomas). Netoleruojate šilumos.
  • Vargina nereguliari širdies veikla.
  • Slenka plaukai, sutriko mėnesinių ciklas.
  • Dreba rankos.

Įsidėmėkite!

  • Į skydliaukės negalavimus nenumokite ranka ir nelaukite, kol išsiderins visas organizmas. Kuo greičiau kreipkitės į gydytoją endokrinologą: kuo ilgiau delsite, tuo didesnių sveikatos rūpesčių turėsite.
  • Kai ilgą laiką viršijamos rekomenduojamos kasdienės jodo dozės, pavyzdžiui, vartojama jodo turinčių medikamentų (sutrikusiam širdies ritmui gydyti, nuo gerklės uždegimo) ar jūrų dumblių, jodo gauname per daug.

Naudingi patarimai

Jei skydliaukės veikla sutrikusi, jokiu būdu nemėginkite patys taisyti padėties kokiais nors jodo preparatais ir jūrų dumbliais. Paskirti gydymą ar profilaktines priemones gali tik gydytojas. Šiek tiek patys sau padėti galite keisdami gyvenimo būdą.

  • Visų pirma pasistenkite maitintis reguliariai, penkis ar net šešis kartus per dieną. Tai apsaugos nuo itin ryškaus medžiagų apykaitos išsiderinimo.
  • Jūsų organizmui būtini baltymai. Jų gausite valgydami liesos mėsos, paukštienos ir pieno produktų.
  • Labai svarbūs vitaminai A, B1 ir C. Rinkitės įvairių spalvų daržoves: morkas, pomidorus, saldžiąsias paprikas, baklažanus. Į valgiaraštį įtraukite daugiau patiekalų iš sveikų grūdų ir kruopų, taip pat kiaušinių, citrusinių vaisių, petražolių, serbentų.
  • Jodo gausu jūrinėse žuvyse, jūros kopūstuose, juoduotoje druskoje.

Kokie yra didžiausi jodo šaltiniai bei ką daryti, kad jo nepritrūktų, skaitykite naujausiame žurnalo „Ji + 7 dienos“ numeryje.

Redakcijos archyvo nuotr.
Redakcijos archyvo nuotr.

Naujausi straipsniai