Nobelio fizikos premija atiteko trims Visatą tyrinėjusiems mokslininkams

Jamesas Peeblesas, Michelis Mayoras ir Didieras Quelozas/ SCANPIX nuotr.
Šaltinis: Žmonės
2019-10-08 15:39
AA

Trys mokslininkai: Jamesas Peeblesas, Michelis Mayoras ir Didieras Quelozas ceremonijoje Stokholme paskelbti Nobelio fizikos premijos už „neįtikėtinus atradimus“ tiriant Visatą laureatais.

Šie trys kosmologai pagerbti už indėlį aiškinantis Visatos evoliuciją ir mūsų vietą Visatoje. Nobelio premijos laimėtojai apdovanoti piniginiu prizu, jiems bus įteikta devyni milijonai Švedijos kronų (820,861.75 eur.).

Profesorius Didieras Quelozas kalbėdamas su BBC neslėpė džiaugsmo: „Nuo to laiko, kai padarėme tyrimą, prieš 25-erius metus visi man kartojo, kad tai verta Nobelio prizo. Aš niekuomet netikėjau“, – sakė jis.

Profesorius prisipažino, kad buvo pamiršęs apie savo atradimus. „Aš apie tai ilgai negalvojau. Man tai buvo didžiulė staigmena. Aš suprantu, kad atradimas turi didelės reikšmės, tačiau pasaulyje yra daug nuostabių fizikų. Aš maniau, kad šis prizas ne mums, kad mes niekuomet jo negausime. Man šokas, vis dar bandau susitaikyti su šia mintimi“.

Nobelio premiją laureatams oficialiai įteiks karalius Carlas XVI Gustafas per Stokholme vyksiančią iškilmingą ceremoniją gruodžio 10 dieną, minint jos steigėjo Alfredo Nobelio mirties 1896 metais sukaktį.

Jameso Peebleso teorija, sukurta per du dešimtmečius, yra mūsų šiuolaikinio visatos istorijos supratimo pagrindas: nuo Didžiojo sprogimo iki šių dienų. Nobelio premijos laureatai ištyrė mūsų galaktiką, Paukščių taką, ieškodami nežinomų pasaulių. 1995 m. jie pirmą kartą atrado planetą, esančią už mūsų Saulės sistemos ribų, kuri skrieja aplink Saulės tipo žvaigždę.

Premijų teikime viena naujovė – šįmet bus įteiktos net dvi literatūros premijos, nes praėjusiais metais, dėl kilusio priekabiavimo skandalo, teikimas buvo atidėtas.

Pirmadienį išaiškėjo, kam atiteko medicinos premijos. Jas pelnė du amerikiečiai ir britas. Už pasiekimus medicinos srityje premiją pelnė Harvardo universiteto medicinos profesorius Williamas G.Kaelinas jaunesnysis, Johnso Hopkinso universiteto Medicinos mokyklos profesorius Greggas L.Semenza ir britų gydytojas seras Peteris J.Ratcliffe'as.

Skelbiama, kad premija skirta už „atradimus, kaip ląstelės jaučia deguonies prieinamumą ir prie jo prisitaiko“.

Trečiadienį bus paskelbta, kas pelnė chemijos Nobelio premiją. Penktadienį turėtų paaiškėti ar Nobelio taikos premija bus apdovanota jaunoji klimato aktyvistė Greta Thunberg, kuriai kone visi lažybininkai prognozuoja sėkmę. Na, o pirmadienį, po savaitės, bus praneštas ir ekonomikos premijos laureatas.

Temos: