Nematomi kerai: kvapas nulemia, ką įsimylėsime, arba kas vyksta, kai užuodžiame TAI?

Pora / Shutterstock nuotr.
Šaltinis: Reklama
AA

Tikriausiai esate girdėję frazę, kad mandarinai primena Kalėdas. Tai – daugumai kylanti kvapo asociacija, tačiau būna ir labai individualių – kažkam popieriaus kvapas primena rytus, kai tėtis skaitydavo laikraštį. Akyse iškyla ryto vaizdinys, kai tėtis pasiima akinius ir praskleidžia laikraščio lapus. Kvapas nejučia nukelia į vaikystę, lyg viskas būtų vykę vakar. Kodėl vieni kvapai mus patraukia, o kiti atstumia, kodėl kvapas gali būti pagrindinis faktorius – apie kurį nė nenutuokiame – netgi renkantis gyvenimo partnerį?

Kvapas gali sukelti prisiminimus, paveikti žmonių nuotaiką ir net turėti įtakos jų darbo rezultatams. Kadangi uoslės svogūnėlis yra smegenų limbinės sistemos dalis, kuri taip glaudžiai susijusi su atmintimi ir jausmais, kad kartais vadinama „emocinėmis smegenimis“, kvapas beveik akimirksniu gali sukelti prisiminimus ir stiprias reakcijas.

Uoslės svogūnėlis turi glaudų ryšį su migdoline liauka, kuri apdoroja emocijas, ir hipokampu, atsakingu už asociatyvųjį mokymąsi. Tačiau, nepaisant glaudaus ryšio, kvapai nesukeltų prisiminimų, jei ne sąlyginės reakcijos.

Pirmą kartą pajutę naują kvapą, susiejate jį su įvykiu, asmeniu, daiktu ar net akimirka. Jūsų smegenys sukuria ryšį tarp kvapo ir prisiminimų – chloro kvapas asocijuojasi su vasaromis prie baseino arba, pavyzdžiui, lelijų kvapas – su laidotuvėmis.

Kai vėl susidursite su tuo kvapu, ryšys jau bus susietas su prisiminimais ar nuotaika. Chloras gali sukelti konkretų prisiminimą, susijusį su baseinu, arba tiesiog priversti jus jaustis patenkintus. Lelijos gali jus sujaudinti ir net nesuprasite, kodėl. Tai viena iš priežasčių, kodėl ne visiems patinka tie patys kvapai.

Kadangi su dauguma naujų kvapų susiduriame jaunystėje, kvapai dažnai sukelia vaikystės prisiminimus. Tačiau iš tikrųjų kvapų ir emocijų asociacijas pradedame kurti dar prieš gimdami. Kūdikiai, kurie įsčiose buvo veikiami alkoholio, cigarečių dūmų ar česnakų, pirmenybę teikia šiems kvapams. Jiems kvapai, kurie gali sutrikdyti kitus kūdikius, atrodo normalūs ar net guodžiantys.

Moteris uosto mandariną / Shutterstock nuotr.

Uoslė svarbesnė, negu manote

Kaip kvapai sukelia tokias stiprias emocijas ir prisiminimus? Atsakymą greičiausiai lemia smegenų anatomija. Kvapus pirmiausia apdoroja uoslės svogūnėlis, kuris prasideda nosyje ir eina palei smegenų apačią. Uoslės svogūnėlis turi tiesioginį ryšį su dviem smegenų sritimis, kurios yra labai susijusios su emocijomis ir atmintimi: migdoline liauka ir hipokampu. Įdomu tai, kad per šias smegenų sritis neperduodama regimoji, girdimoji (garsinė) ir lytėjimo (lietimo) informacija. Galbūt todėl uoslė, labiau nei bet kuris kitas pojūtis, taip sėkmingai sukelia emocijas ir prisiminimus.

Kvapai, sukeliantys stiprius emocinius prisiminimus, taip pat sukelia padidėjusį smegenų sričių, stipriai susijusių su emocijomis ir atmintimi, aktyvumą.

Atlikus keletą elgesio tyrimų nustatyta, kad kvapai sukelia ryškesnius emocinius prisiminimus ir geriau nei vaizdai padeda pajusti „sugrįžimo į praeitį“ jausmą. Yra tyrimų, leidžiančių manyti, kad prisiminimus, kuriuos sukelia kvapas (pavyzdžiui, rožės), lydi didesnis limbinės sistemos (apimančios hipokampą ir migdolinę liauką) aktyvumas nei prisiminimus, kuriuos sukelia žodinė to kvapo etiketė (pavyzdžiui, žodis „rožė“). Mokslininkai taip pat nustatė, kad kvapų sukelti prisiminimai buvo susiję su didesniu smegenų aktyvumu srityse, susijusiose su regimuoju ryškumu.

Deja, kvapai taip pat gali būti stiprūs neigiamų emocijų sukėlėjai, ypač asmenims, sergantiems potrauminio streso sutrikimu (PTSS). Prieš dešimtmetį atlikti trys klinikiniai asmenų, kuriems diagnozuotas potrauminio streso sutrikimas ir kurie susiduria su šiuo reiškiniu, atvejų tyrimai. Vienas pacientas, užuodęs dyzelino kvapą, dažnai patirdavo nerimą keliančius prisiminimus, kaltės jausmą ir pykinimą. Šios nevalingos reakcijos jį taip trikdė, kad jis aktyviai vengė situacijų, kuriose galėjo užuosti dyzelino kvapą (pavyzdžiui, važiuodamas paskui sunkvežimius).

Asmenys gali labai skirtingai emociškai reaguoti į vienodos cheminės sudėties kvapus. Taip pat yra įrodymų, kad tai, ką manote, jog jaučiate, turi įtakos jūsų reakcijai į kvapą. Vieno tyrimo metu nustatyta, kad dalyviai vienodą kvapą vertino kaip malonesnį, kai jis buvo pateiktas su teigiama etikete („parmezano sūris“), o ne su neigiama etikete („vėmimas“).

Skirtingai nei kiti gyvūnai, mes, žmonės, evoliucionavome taip, kad labiausiai pasikliaujame regos pojūčiu, tačiau jūsų uoslė gali būti svarbesnė, nei manote.

Besikvepinanti moteris / Shutterstock nuotr.

Kvapas kaip slaptas triukas

Kvapas turi tokią nematomą galią, kad jis naudojamas ir norint pasipelnyti: sukuriant glaudų ryšį tarp kvapo, atminties ir nuotaikos. Nekilnojamojo turto agentai jau seniai naudoja kvapų rinkodarą, kad klientai jaustųsi ramiau. Pardavėjai ant stalviršių deda šviežio pyrago ar sausainių, kad namai atrodytų jaukūs ir patogūs gyventi. Gyvenamųjų namų kvartalai, viešbučiai, parduotuvės ir net automobilių gamintojai griebiasi pritaikytų kvapų, kurie padeda sukurti nuotaiką ir galbūt net padaryti įspūdį.

Kvapų rinkodara yra naujausias triukas, padedantis išsiskirti iš reklamoje dominuojančių vaizdinių ir garsinių priemonių. Tačiau šie kvapai toli gražu neprimena stiprių smilkalų ir pačiulių kvapų karoliukų parduotuvėje – jie subtilūs ir beveik nepastebimi, užuodžiami tarsi „netyčia“. Kūrėjai naudoja kruopščiai sureguliuotus kvapus, kad suviliotų klientus geros savijautos jausmu.

Parduotuvės, kuriose prekiaujama batais ar marškiniais, t. y. daiktais, kurie idealiu atveju nesusiję su kvapu, sukuria gebenės ar gaivaus lino aromatus. Kai kurios įmonės netgi siekia sukurti „prekės ženklo kvapą“, kuris klientams asocijuotųsi su įmone ne mažiau nei logotipas.

Įdomu tai, kad kol reklamai ir rinkodarai naudojami teigiami kvapai, JAV gynybos departamentas suprato blogų kvapų vertę. Kitaip nei pipirinės ar ašarinės dujos, kurios dirgina skausmo receptorius ir gali rimtai pakenkti, smirdinčios bombos tiesiog smirdi ir priverčia nepaklusnią minią akimirksniu išsisklaidyti.

Idėja naudoti kvapus kaip ginklą kilo jau seniai. Prancūzų pasipriešinimo strateginių tarnybų biuras svarstė galimybę Antrojo pasaulinio karo metais prieš vokiečių kareivius panaudoti siaubingą į šiukšles panašų kvapą, pavadintą „Kas aš?“. Vienintelė problema ta, kad siera, dėl kurios kvapas buvo toks aštrus, turėjo bjaurų įprotį pati išsiskirti ir likti ant visko, prie ko prisilietė.

Kaip kvepia meilė?

Kvapas, toks nepastebimas reiškinys, iš tiesų yra didelė jėga – motinos vien tik iš kvapo gali atpažinti savo kūdikį, o gyvenimo partnerį galime pasirinkti net nesuvokdami realios priežasties, tačiau ji gali būti labai paprasta ir tuo pačiu neįtikėtina – tiesiog iš kvapo.

Pora / Shutterstock nuotr.

Tyrimai rodo, kad žmonės, norėdami pasirinkti partnerius, gali naudoti su imunine sistema susijusius kvapų signalus. Švedijos mokslininkai, naudodami smegenų vaizdavimo metodą, parodė, kad homoseksualių ir heteroseksualių vyrų smegenys skirtingai reaguoja į du kvapus, kurie gali būti susiję su seksualiniu susijaudinimu, ir kad homoseksualių vyrų smegenys reaguoja taip pat kaip ir heteroseksualių moterų, nors nepavyko nustatyti, ar tai priežastis, ar pasekmė. Į tyrimą įtraukus lesbietes, rezultatai atitiko ankstesnius rezultatus, t. y. lesbietės ne taip jautriai reagavo į vyrams būdingus kvapus, o į moteriškus kvapus reagavo panašiai kaip heteroseksualūs vyrai.

Kūno kvapui didelę įtaką daro didžiojo histokompatibilumo komplekso (MHC) molekulės. Jos yra genetiškai nulemtos ir atlieka svarbų vaidmenį organizmo imunitetui. Uoslės sistemos dalyje – vomeronazaliniame organe – kurio žmonės jau nebeturi, yra ląstelių, jautrių MHC molekulėms pagal genotipą.

Eksperimentai su gyvūnais ir savanoriais parodė, kad potencialūs seksualiniai partneriai paprastai laikomi patrauklesniais, jei jų MHC sudėtis iš esmės skiriasi. Susituokusių porų MHC genai skiriasi labiau, nei būtų galima tikėtis tiesiog dėl atsitiktinumo. Toks elgesio modelis skatina populiacijos individų imuninės sistemos kintamumą, todėl populiacija tampa atsparesnė naujoms ligoms, išvengiama kraujomaišos.

Taigi smegenys pagal kvapą ieško tinkamiausio partnerio giminės pratęsimui, todėl įsimylėti galima tiesiog dėl stiprios traukos kito žmogaus kvapui. Kai sakome, jog nežinome, kodėl mylime žmogų, gali būti, kad tai ir yra nematomos jėgos – kvapo – nulemtas pasirinkimas.

Atraskite savo kvapus Crème de la Crème“ aukštosios parfumerijos namuose – reti, rafinuoti kvapai ir veido bei kūno kosmetikos priemonės, kruopščiai atrinkti įdomiausi Paryžiaus, Niujorko, Londono, Milano kūrėjų prekių ženklai.

Pradžiai siūlome susipažinti su Marc-Antoine Barrois Encelade kvapu: Enceladas – gamtinis Saturno palydovas, atrastas 1789 m. Tai dar viena melsvos spalvos planeta, padengta sniegu, turinti gėlo vandens ir veikiausiai - seisminį aktyvumą. Manoma, kad Encelandas vieną dieną gali sužaliuoti žaliomis džiunglėmis. Enceladas kaip mitinis herojus simbolizuoja galią, maištą ir savitą charakterį, o kaip palydovas – gaivą, saldumą ir tyrumą.

Marc-Antoine Barrois Encelade / Birutė Šarakojytė nuotr.

Gyvas ir kupinas kontrastų „Dancing Light“ kvapas yra tarsi Šiaurės pašvaistės atspindys. Ledinės mėtos ir Sibiro pušies spygliai skleidžia vėsą, o aromato širdyje pinasi ryškiai baltų gėlių puokštės (jazmino, karčiavaisio citrinmedžio žiedų, darželinio jazmino) natos, kurias gaubia santalmedžio šiluma.

Olfactive Studio Dancing Light / Birutė Šarakojytė nuotr.

Stephane Humbert Lucas Mortal Skin – tai aromatas, išgyvenamas kiekviena kūno ląstele. Tarsi trijų veiksmų spektaklyje patenkama į pavojingai viliojančio kvapo svaigulį ir gundymo spąstus. Magiško susidūrimo rezultatas – hipnotizuojantis šokis, grėsmės nuojauta ir geismo virpesiai, sklindantys prieskonių, kvapiųjų dervų, medienos bei gervuogių dvelksmu. Grožio, slypinčio kiekvienoje akimirkoje, triumfas.

Stephane Humbert Lucas Mortal Skin / Birutė Šarakojytė nuotr.

New Notes Musk Complexity aromatas – tai įvairialypis muskuso žavesys, viską paverčiantis paslaptimi... Smelkdamasis į medienos, prieskonių, vaisių ir gėlių akcentus, jis atskleidžia neprilygstamus jausmingumo atspalvius. Seksualus patrauklumas nuo pirmo įkvėpimo. Išraiškingas bergamočių, citrinų, karčiavaisių apelsinmedžių lapų ir imbiero debiutas, pamirkytas auksiniame rome, persipina su svaiginančia kardamono šiluma ir jazminų, gauruotojo švitrūno bei šokoladinės gėlės žiedų jausmingumu. Demeraros cukrus ir santalmedis suteikia godumo ir intrigos potėpių vanilės, pačiulių ir gvajoko medienos fonui, sustiprinančiam magnetinį muskuso aspektą. Aromatas, kuris yra ir laukinis, ir intymus tuo pat metu.

New Notes Musk Complexity / Birutė Šarakojytė nuotr.

Carner Barcelona Marbella – tai aromatingi vaisiniai kvepalai, kurių sukūrimą įkvėpė prabangusis Marbelos magnetizmas. Keliantys priklausomybę ir rafinuoti.

Carner Barcelona Marbella / Birutė Šarakojytė nuotr.

Skaitykite daugiau