„Muzikinio rugpjūčio pajūryje“ iššūkis klausytojams: ruoškitės gamtos ir muzikos stichijų tandemui

Spaudos konferencija / Olesios Kasabovos nuotr.
Autorius: Žmonės.lt
Publikuota: 2020-07-29 18:54
Rugpjūčio 1-ąją tarptautinis festivalis „Muzikinis rugpjūtis pajūryje“ pradeda dvylikos renginių ciklą, padėsiantį maloniai išlydėti vasarą. Festivalio renginius pristatančioje spaudos konferencijoje ne kartą skambėjo frazės „Lietuvoje to dar nebuvo“, „unikalus“ ir netgi „laukinis“.

Rugpjūčio 1-ąją žiūrovų laukia ypatinga premjera – Richardo Wagnerio opera „Skrajojantis olandas“. „Festivalis taps mūsų pirmuoju susitikimu su išsiilgtais žiūrovais po karantino laikotarpio pauzės. Operos premjera, išskirtinė visomis prasmėmis, gryname ore skambės dar įtaigiau. Tai nauja patirtis ne tik Klaipėdai. Neriame į nepažintą gelmę“, – sakė Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro vadovė Laima Vilimienė.

Laukia kitos premjeros 

Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro orkestro profesionalumą klausytojai galės įvertinti ir kituose „Muzikinio rugpjūčio pajūryje“ renginiuose. Ypač – maestro Roberto Šerveniko diriguojamame simfoniniame koncerte „Ramios, malonios vasaros naktys“ Klaipėdos koncertų salėje bei tenoro Kristiano Benedikto gala koncerte „Išsisupus plačiai vakarų vilnimis...“ Palangos koncertų salėje, kur teatro vyriausiojo dirigento Tomo Ambrozaičio vadovaujamas simfoninis orkestras leis suspindėti gražiausiems nacionalinės ir pasaulinės operos klasikos lobyno perlams.  

Kameriniai festivalio koncertai skambės pajūrio romantika alsuojančiose atvirose erdvėse: Klaipėdos Laikrodžių muziejaus kiemelyje, Palangos kurhauze, Birutės parko rotondoje. Galiausiai vasaros  palydėti susitiksime tradiciniame Baltijos kelio akcijai dedikuotame sakralinės muzikos koncerte „Vienybė težydi!“. Praskaidrėjimo sielai suteiks Klaipėdos Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčioje skambėsiančios didingos Franzo Schuberto Mišios Es-dur.  

Spaudos konferencija / Olesios Kasabovos nuotr.
Spaudos konferencija / Olesios Kasabovos nuotr.

Kadangi bilietai į „Skrajojančio olando“ premjerą jau išgraibstyti, muzikos mylėtojai turėtų paskubėti užsitikrinti galimybę išgirsti kitą festivalio premjerą – „Vivat kava!“.

Klysta galvojantys, kad į pasaulinės muzikos lobyną patenka tik rimti, susikaupimo reikalaujantys veikalai: kai kurie iš jų kompozitorių buvo sukurti vien tam, kad skambėtų kavinėje arba linksmintų teatro publiką per operos spektaklio pertrauką. Nepaisant to, net trims šimtmečiams prabėgus J.S.Bacho „Kavos kantata“ bei G.B.Pergolesi „Tarnaitė-ponia“ tebėra mėgstami žiūrovų. Abi vienaveiksmes premjeras pristatančioje teatralizuotoje programoje „Vivat kava!“ maloniai praleisite vasaros vakarą ir paragausite ypatingos kavos“, vilioja Muzikinio teatro vadovė L.Vilimienė. 

L.Vilimienė intrigavo pareikšdama, kad Klaipėdos elingas Muzikinio teatro kūrėjų bus naudojamas dar ne kartą. Bet nebe „Skrajojančiam olandui“, nes rugpjūčio 1-osios vakarą rodoma opera nebus kartojama. Taigi tūkstantis iš visos šalies susirinkusių premjeros žiūrovų (didesnio jų skaičiaus kol kas neleidžia Kultūros ministerijos patvirtintos rekomendacijos) turės kuo pasidžiaugti ir pasigirti.

Spaudos konferencija / Olesios Kasabovos nuotr.
Spaudos konferencija / Olesios Kasabovos nuotr.
Spaudos konferencija / Olesios Kasabovos nuotr.
Spaudos konferencija / Olesios Kasabovos nuotr.

Gal čia gimė priratų laivas? 

Klaipėdai švenčiant savo gimtadienį, R.Wagnerio „Skrajojantis olandas“ skambės Klaipėdos elinge, apsuptame Danės upės ir Kuršių marių, vaizdingų Pilies uostelio marinų, Kruizinių laivų terminalo bei viduramžių dvasia alsuojančios miesto piliavietės. Klaipėdoje ši opera pirmą kartą buvo pastatyta Vokiečių teatre tuo pat metu, kai netoliese savo veiklą plėtojo Pauliaus Willy Lindenau vadovaujama laivų statykla – XX a. trečiajame dešimtmetyje. Kas žino, gal ir paties Skrajojančio olando laivas galėjo būti nuleistas į vandenį čia pat, Klaipėdoje, kur jūriniai burlaiviai pradėti statyti dar XVI amžiuje?  

Premjeros muzikos vadovas ir dirigentas Modestas Pitrėnas tikisi gamtos stichijos pagalbos ar bent palankumo: „Kad oras talkintų, kad lietus nepasiektų orkestro instrumentų, kad įgarsinimas nestrigtų... Visa tai bus labai svarbu spektaklio galutiniam rezultatui ir nuotaikai. Repeticijos su teatro orkestru buvo darnios ir produktyvios, jau iki mano atvykimo muzikantai joms ilgokai ruošėsi su teatro vyriausiuoju  dirigentu Tomu Ambrozaičiu. Dabar beliko trys dienos iki nepakartojamos muzikos šventės“, – premjerai nuteikinėjo M.Pitrėnas.

Modestas Pitrėnas / Olesios Kasabovos nuotr.
Modestas Pitrėnas / Olesios Kasabovos nuotr.

„Pirmosios repeticijos kėlė nerimą, o paskutinės – džiaugsmą. R.Wagnerio operos premjera – reikšmingas žingsnis visam Klaipėdos valstybiniam muzikiniam teatrui, kuriame šio kompozitoriaus operos, reikalaujančios itin aukšto visų atlikėjų profesionalumo, iki šiol  nebuvo statomos“, – priminė pats T.Ambrozaitis. 

Dreba rankos ir kojos 

„Skrajojančio olando“ koncepcijos autorius ir režisierius Dalius Abaris išpažino seniai užgimusią „meilę“ senajam Klaipėdos elingui: „Esu jį įsižiūrėjęs jau 15 metų. Nors iki šio pastatymo nebuvau lankęsis saugomoje elingo teritorijoje, ta vieta man visada atrodė graži ir unikali. Kai pernai L. Vilimienė paklausė, ką galvoju apie R. Wagnerį ir „Skrajojantį olandą“, buvau šokiruotas, nes operos nėra mano sritis. Bet iš karto žinojau, kur tai vyks... Mano svajonė tuoj išsipildys, todėl dreba rankos ir kojos. Smagu, kad elingas pagaliau pasitarnaus ne šou renginiui, o rimtam veikalui“, – sako D.Abaris. 

Kartu su juo šiame pastatyme dirbantis režisierius Gediminas Šeduikis akcentavo, kad didžioji premjeros solistų dalis savo partijas atliks nebe pirmą kartą ir todėl yra gerai susipažinę su pristatomų herojų charakterių vingiais bei vidiniais išgyvenimais. „Tačiau netgi mums, scenos profesionalams, išskirtinė premjeros vieta bei tikras laivas scenoje kelia nuostabą. Choras, šokėjai – visi dirba su didele meile ir pagarba. Ir baime! Nes dideli aikštelių aukščiai – tai išbandymas kūrėjams. Mes, režisieriai, dėl to nuogąstavome, bet solistai, choristai ir mimanso artistai klusniai atlieka viską, kas sumanyta. Nors į mus jau kėsinosi saulė, lietus ir vandens purslai“, – sakė G.Šeduikis.

Gediminas Šeduikis / Olesios Kasabovos nuotr.
Gediminas Šeduikis / Olesios Kasabovos nuotr.

Pasiruošimą testavo... liūtis 

Kaip puikiausią išbandymą kūrėjai įvardino vieną iš paskutiniųjų repeticijų, kai staiga prasidėjus liūčiai, prapuolė visas įgarsinimas. „Pasitikrinome, išvydome klaidas ir dabar žinome, kaip elgtis. Nudžiugino tai, kad visi buvę scenoje įrodė esantys pasiruošę dirbti bet kokiu oru“, – juokėsi režisieriai. 

Bet kokiam orui turi būti pasiruošę ir žiūrovai. Mat stogą virš galvos premjeroje turės tik Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro orkestras, o solistai, šokėjai, mimanso artistai, kaip ir žiūrovai, bus atviroje erdvėje. Artistus nuo vėjo ir lietaus saugos dizainerės Sandros Straukaitės sukurti rūbai, kurių būtinu akcentu tapo mikrofonus saugosiantys kapišonai ir neperšlampantys audiniai. Žiūrovai taipogi turėtų pasirūpinti gamtos siurprizams tinkamais rūbais ir avalyne, mat skleisti skėčių spektaklio metu nebus leidžiama. Tad norintiems apsidrausti vertėtų iš anksto pasirūpinti neperšlampančiais apsiaustais. 

Opera „Skrajojantis olandas“ Klaipėdos elinge skambės trumpiau nei įprasta: be pertraukų rodomos premjeros trukmė – 1 valanda 40 minučių. R.Wagnerio partitūrą su didele meile ir atsakomybe kupiūravo dirigentas M.Pitrėnas. 

Naujausi straipsniai