Morta Nakaitė – tarp 16 pasaulio geriausių: dizainerei teko garbė atstovauti Lietuvai

Dizainerė Morta Nakaitė ir jos kolekcijos modelis (2) / Gertrūdos Varnaitės/ Pauliaus Gasiūno nuotr.
Autorius: Žmonės.lt
Publikuota: 2018-06-28 12:51
Aktyviai kūrybinę veiklą plėtojanti menininkė Morta Nakaitė kasmet pristato konceptualias drabužių, avalynės ir objektų kolekcijas festivalyje „Mados infekcija“, rengia parodas, yra pelniusi svarbiausių mados konkursų apdovanojimus. Šiais metais dizainerei teko ypač malonus išbandymas. Jau netrukus Morta savo kūrinius pristatys „The International Showcase“ renginyje. Tai ryškiausių kylančių dizainerių programų ir parodų Londono madų savaitėje 2019. Vieningame formate bus pristatomi geriausi savo šalių jaunieji dizaineriai, atskleidžiamos savitos ir esminės šiuolaikinės tautų kultūros.

Papasakokite, kaip patekote į „International Fashion Showcase“. Ten atsirenkama vos 16 dizainerių iš skirtingų pasaulio kampelių…

Lietuvos dalyvavimą konkurse organizavo Lietuvos kultūros atašė Jungtinėje Karalystėje Justė Kostikovaitė, ji ir paskatino dalyvauti bei palaikė viso konkurso metu. Dalyviai atrinkti skelbiant atvirą konkursą su galimybe dalyvauti mados dizaineriams is visų pasaulio šalių, jį sudarė skirtingi etapai: prezentacijos ir vizijos rengimas, drabužių pavyzdžių siuntimas į Londoną, kur komisija, kuriai pirmininkavo Sarah Mower atrinko mane toliau dalyvauti paskutiniuose konkurso etapuose. Vėliau sekė video prisistatymas, o pabaigoje – interviu, kurio metu kalbėjausi su Britų Taryba, Britų mados taryba ir Londono mados koledžo atstovais.

Tai didelis projektas, kuriame bendradarbiaujama su kultūros institucijomis ir partneriais. Dalyvavimo programoje partneriai – Lietuvos kultūros institutas, Lietuvos Respublikos ambasada Didžiojoje Britanijoje. Taip pat daug dėmesio skiriame tinkamų rėmėjų paieškoms – norisi pasiekti geriausią įmanomą rezultatą atstovaujant Lietuvą, įgyvendinant įtaigią ir įtraukiančią ekspoziciją prabangiose Somerset House erdvėse.

Pauliaus Gasiūno nuotr.
Pauliaus Gasiūno nuotr.

Koks jausmas sužinoti, kad esate vieną iš tų 16?

Vis dar sunku patikėti, laukia beprotiškai įdomūs metai! Patekusi į pavyzdžių siuntimo etapą pasidomėjau, kas gi komisijoje – labai maloniai nustebau ir nustėrau: jai pirmininkavo Sarah Mower, o ant mano stalo kaip tik gulėjo „Margiela. The Hermès Years“ albumas, kurio viena iš autorių ji ir yra (Martin Margiela, ko gero, yra amžina mano simpatija, praėjusią vasarą teko lankytis jo kūrybos parodoje Antverpene).

Nekantrauju susipažinti su visais finalininkais, programos organizatoriais ir komisija jau rugpjūčio mėnesį, kuomet vyks pirmoji rezidencija, jos metu su ekspertais bus gilinami verslumo įgūdžiai bei kuriama vientisa tarptautinės parodos koncepcija.

 Gertrūdos Varnaitės nuotr.
Gertrūdos Varnaitės nuotr.
Pauliaus Gasiūno nuotr.
Pauliaus Gasiūno nuotr.

Su kokiomis sunkiausiomis sąlygomis susiduria jaunosios kartos dizaineriai, norėdami savo darbus pristatyti pasauliui?

Manau tie, kas turi ką pasakyti, o ne tiesiog gamina, bus pastebėti neišvengiamai. Kitaip tariant – nuoširdus darbas atėjus laikui duos rezultatų. Programoje dalyvauja ypač perspektyvūs dizaineriai iš įvairiausių pasaulio šalių, taigi bus labai įdomu pamatyti, kaip skirtingi verslo modeliai veikia lokaliai ir kaip kiekvienas iš jų bus vystomas tarptautinei rinkai.

Kuo sužavėjote konkurso komisiją?

Keli komisijos nariai yra lankęsi Vilniuje, ir įvertino mano darbo kryptį kaip reflektyvią ir itin jautrią, jie pajautė Vilniaus dvasią. Mano kūryboje itin svarbi istorija ir gili, emocionali atmosfera. Per asmenines patirtis ir istorijas, kurios yra glaudžiai susijusios su vieta ir kontekstu, ieškau savo unikalios pozicijos tarp meno ir dizaino.

Kokius modelius pristatysite Londone?

Kolkas nesinori išduoti detalių, kokia bus ekspozicijos koncepcija ir modeliai, bet, žinoma, tai bus stipriai susiję su mano nagrinėjamų temų lauku ir praėjusių kolekcijų nuotaikomis.

Kiek laiko užtruko pats pasiruošimas?

Dalyvavimas konkurse atėmė daug laiko, tačiau tikrasis darbas prasideda dabar, jau turėjau pirmąsias online sesijas, kuriose darbas toks intensyvus, kad praėję akademinio mokslo metai atrodo mieli kaip pienės pūkelis, taip pat laukia daug pasiruošimo darbų, tiek pirmajai finalininkų rezidencijai, tiek ekspozicijos gamybos darbams.

Pauliaus Gasiūno nuotr.
Pauliaus Gasiūno nuotr.

Madą ir dizainą studijuojate jau ne vienus metus. Anksčiau tai visuomenei atrodydavo kaip nerimta profesija. O dabar, ar jaučiate aplinkinių kritiškus žvilgsnius?

Pirmą kartą girdžiu, kad tai nerimta profesija. Taip subjektyviai kalbėti būtų galima ir apie bet kurią kitą. Priešingai – manau šiame darbe reikia ypatingo pastabumo, plataus matymo ir išsilavinimo, jautrumo ir visiško atsidavimo.

Beveik kiekvienais metais dalyvaujate „Mados Infekcijoje“, kokius teigiamus/ neigiamus pokyčius pastebite lietuvių kūryboje?

„Mados infekcija“ – mano mylimas renginys, paauglystėje asistuodavau kitiems dizaineriams, vėliau savo darbus pradėjau pristatinėti irgi būtent čia. Nedrįsčiau dabar vertinti kitų kūrybos, nesu ekspertė. Visi ieško: vieni drąsiau, kiti labiau apsidraudę. Bet bendrai, neslėpkime, be investicijų teigiami poslinkiai vargiai įvyks.

Kaip manote, kokie šiuo metu rimčiausi LT brandai?

Žiūrint kokio tipo. Bet asmenines simpatijas šiandien siunčiu lietuviams Egyboy ir Renatai Mikailionytei.

Žmonės.lt

Naujausi straipsniai