Miego revoliucija: daugiau miegodami geriau (už)dirbame ir esame laimingesni

Moters šypsena / Vida Press nuotr.
Autorius: System
Publikuota: 2017-04-11 21:01
Reta galėtų pasigirti, kad miega kaip kūdikis, o rytais pabunda tokia pat žvali. Metas rengti revoliuciją: juk geras nakties poilsis – geros, aktyvios ir laimingos dienos laidas.

Paprastai tariant, nuolat gerai išsimiegodamos (kai bemiegė naktis, košmarai ar apkarpytos miego valandos – išimtis, išprovokuota labai rimtų priežasčių) optimistiškiau gyvenate, gražiau atrodote ir... geriau dirbate. Vis dažniau (pirmiausia – Vakaruose) girdėti nuomonė, kad nuolatiniai viršvalandžiai patvirtina ne fantastinį darbuotojo darbštumą, o negebėjimą susitvarkyti su užduotimis tam skirtomis valandomis. Arba akivaizdžiai parodo, kad kompanijoje netinkamai organizuojamas darbas.

Pamirškite Napoleoną su jo 5–6 miego valandomis – jis nei buvo geras šeimynykštis, nei labai gerai baigė.

Gyvenimo būdo specialistai nepavargsta tvirtinti, kad atimti valandas iš miego – taip pat blogas įprotis. Ir visai neracionalus: nuvogtas iš poilsio, laikas retai kada išnaudojamas taip produktyviai, kad būtų to vertas. Pamirškite Napoleoną su jo 5–6 miego valandomis – jis nei buvo geras šeimynykštis, nei labai gerai baigė. Ir, apskritai, jei būtų ilsėjęsis bent 8 valandas, gal būtų adekvačiau įvertinęs Vaterlo sąlygas ir žinomas mūšis bei visa pasaulio istorija būtų pasisukę kitaip.

Kad ir kaip ten būtų buvę, XVIII–XIX a. imperatorius – nekoks pavyzdys šiuolaikinei moteriai, dirbančiai biure, turinčiai trejetą vaikų ir dar norinčiai ištaikyti laiko sau. Be jokios tarnų, pavaldinių ar generolų armijos! O interneto portalo „The Huffington Post“ įkūrėjos ir buvusios vyriausiosios redaktorės bei autorės Ariannos Huffington gyvenimas – artimas daugeliui. Ji – dirbanti, veikli moteris, ištekėjusi (dabar išsiskyrusi) dviejų suaugusių dukterų mama.

Prieš dešimt metų jai teko maskuoti lūžusį skruostikaulį ir baisias mėlynes po akimis: Ariannos niekas nesumušė – ji pargriuvo pati. Nei kompiuterinė tomografija, nei magnetinio rezonanso ar kiti sveikatos tyrimai neparodė organinių pakitimų: vienintelė negalios ir silpnumo priežastis buvo išsekimas ir miego stoka.

Sakote, nerimta? Gal, kai jums dvidešimt. Bet Ariannai tada buvo per 55-erius, ji ką tik paleido į pasaulį „The Huffington Post“ projektą, atnaujinamą 24 valandas per parą, taigi darbo tikrai netrūko. Tačiau moteris skambutį išgirdo. Ir štai rezultatas – radikaliai pakeista dienotvarkė (dabar paprastai ji miega aiškias ir privalomas 8 valandas, o prireikus, pavyzdžiui, po ilgo skrydžio per laiko juostas, dar ir pasnaudžia dieną), dvi naujos knygos: prieš metus pasirodęs bestseleris „Thrive: The Third Metric to Redefining Success and Creating a Life of Well-Being, Wisdom, and Wonder“ („Klestėti. Trečiasis matmuo, kaip iš naujo apibrėžti sėkmę ir sukurti gyvenimą, kupiną gerovės, išminties ir stebuklų“), praėjusios vasaros leidinys „The Sleep Revolution“ („Miego revoliucija“) ir visiškai naujas projektas.

Anksčiau ir dabar

Pernai Huffington atsistatydino iš vyriausiosios redaktorės posto (2011 m. ji pardavė savo portalą interneto gigantui AOL už 315 mln. JAV dolerių) ir ėmėsi naujo sveikatos ir geros savijautos projekto, pavadinto panašiai kaip knyga, – „Thrive Global“. Projektas, kaip ir abi knygos, daug dėmesio skiria sėkmės klausimams (Huffington matuoja ją ne tik pinigais, įtaka ir statusu, bet ir gera savijauta, išmintimi, gebėjimu išsaugoti susidomėjimą gyvenimu) ir – konkrečiai – būtinybei miegoti gerai.

Arianna, kaip ir daugelis daug dirbančių žmonių, niekada neskaičiavo laiko darbui. O jei jo trūko, drąsiai kirpo iš poilsio valandų. Jos pačios žodžiais, visa vakarietiška kultūra diktuoja tokį požiūrį – nieko nėra svarbiau už padarytą darbą. O pramiegotas laikas – iššvaistytas laikas.

Šitai puikiai žino mamos (ir tėčiai), turintys mažų vaikų. Internautės ir internautai, iškart po vidurnakčio nusprendę patikrinti, ar kas pakomentavo jų naują nuotrauką. Skaitytojos ir skaitytojai, negalintys atsitraukti nuo naujos knygos. Arba bet kas, pasirengęs aukoti neįkainojamą poilsį dėl darbo ar kokių kitų tikslų. O juk miego stoka kai kuriose situacijose gali taip pabloginti sprendimus, it būtumėte girtos: tik nemiegodamos nenusižengiate įstatymams.

Vida Press nuotr.
Vida Press nuotr.

Miegoti ar nemiegoti?

Vienas garsiausių JAV miego ekspertų Davidas Dingesas teigia, kad žmonės skirstomi į tris grupes: vieni gana neblogai susidoroja su ilgalaike miego stoka, kiti jos neatlaiko, o tretiems nemigos pasekmės apskritai katastrofiškos. Ši savybė – įgimta, tačiau dauguma neturi supratimo, kokiam tipui priklauso, kol nesusiduria su problema (pavyzdžiui, netampa tėvais, nepradeda verslo ar neatranda kokio hobio, kuriam gali atiduoti viską).

Populiarus psichologas, rašytojas, Nobelio premijos laureatas Danielis Kahnemanas (solidusis foliantas „Mąstymas, greitas ir lėtas“ – jo darbas) su kolegomis ištyrė bemaž tūkstantį moterų. Paaiškėjo, kad tos, kurios miegodavo 6 valandas ir mažiau, buvo kur kas nelaimingesnės nei jų kolegės, kurios miegodavo 7 valandas ir daugiau. (Galite palyginti su kito tyrimo išvadomis: žmones, uždirbančius mažiau kaip 30 tūkst. JAV dolerių per metus, ir tuos, kurių atlyginimas siekia per 90 tūkst. JAV dolerių, skyrė mažesnis gerovės pojūčio atotrūkis!)

Papildoma valanda miego prilygsta 60 tūkst. JAV dolerių didesnei algai. O jos taip lengvai atsisakoma!

Paprastai tariant, papildoma valanda miego prilygsta 60 tūkst. JAV dolerių didesnei algai. O jos taip lengvai atsisakoma! Beje, puikioje ir išsamioje žurnalistės Jennifer Senior knygoje „Modernios tėvystės paradoksas“ miego klausimams skirti keli skyriai. Daugiausia juose kalbama apie tėvų problemas, tačiau miego stoka yra miego stoka – koks skirtumas, dėl ko nesumerkiama akių.

Galima sakyti, kad Arianna, įtraukta į „Forbes“ ir „The Guardian“ įtakingiausių spaudos moterų (ir „Forbes“ įtakingiausių moterų) sąrašus, jau užauginusi vaikus ir gyvenanti Kalifornijoje, turi privilegiją rinktis, kaip disponuoti savo miegu. Tačiau ji prisipažįsta, kad būtų galėjusi pasiekti tą patį ir miegodama 8 valandas per parą, kaip tai daro dabar. Ir ne tik – buvo galima išsiversti su mažiau streso, neaukoti sveikatos, asmeninių santykių (Ariannos skyrybų istorija verta atskiro romano – jos vyras Michaelas prisipažino esąs biseksualus) ir visus tuos metus gyventi linksmiau.

Specialistai tvirtina, o varginami miego stokos žmonės sutinka, kad ji provokuoja dirglumą ir drauge slopina. Huffington prisipažįsta nemėgstanti savęs neišsimiegojusios: tada yra dirglesnė, emocingesnė, linkusi išpūsti smulkmenas. O atsiilsėjusi kur kas lengviau susidoroja su rimtomis problemomis ir džiaugiasi gyvenimu.

Jums dar reikia argumentų, kodėl miegoti verta? Prašom: miegant iš smegenų ląstelių išsivalo toksinai – nereikalinga informacija, kurią jos kaupė visą dieną. Miegas – tarsi stebuklinga piliulė, kurią išgėrusios tampate protingesnės, sveikesnės dvasiškai ir fiziškai, laimingesnės, geresnės nuotaikos, be to, lengviau priimate ir įsimenate naują informaciją, esate kūrybingesnės ir energingesnės. Šalutinis teigiamas poveikis: gera išvaizda, jaunystė, atmintis ir net atsparumas peršalimui. Ir, taip, tai moksliškai įrodyta. Arba, kaip ne moksliškai, bet taikliai sako aktorė Amy Poehler, miegas padeda nugalėti.

Miegodama tiek, kiek reikalauja jos organizmas, mama demonstruoja meilę vaikams ir vyrui, darbuotoja – lojalumą darbdaviui, mokslininkė – atsidavimą savo tyrimų objektui. Taigi taupyti miego valandas – neproduktyvi strategija. Ne veltui „The Huffington Post“ biure įrengtos vietos, kur darbuotojai gali pasnausti: ponia Huffington tikisi, kad ateis laikas, kai tokie kambariai bus tokie pat įprasti, kaip konferencijų salės... Jos naujasis judėjimas kelia iniciatyvą kovoti su vairavimu apsnūdus ir siūlo draudimo kompanijoms idėją, kad žmonės, miegantys gerai, gautų nuolaidų drausdamiesi. Kai kuriuos Ariannos sumanymus perėmė tokios kompanijos kaip „Google“, o futbolo klubas „Manchester United“ nusamdė miego trenerę ir treniruočių centre įrengė specialius miegamuosius, kuriuose komanda ilsisi prieš rungtynes.

Elaima.lt

Naujausi straipsniai