Megamoteriška komiksų opera su N-14 ženklu atvyksta į Klaipėdą

Opera „Alfa“ / Martyno Aleksos nuotr.
Autorius: Žmonės.lt
Publikuota: 2019-05-21 11:14
„Tai ne tik opera – tai „opera-komiksas“ apie moters superherojės, kovojančios su žemiškais ir antgamtiniais demonais, išbandymus“, – taip kūrinį, šiemet atnešusį „Auksinio scenos kryžiaus“ apdovanojimą, apibūdina operos „Alfa“ režisierė, scenografė ir kostiumų dailininkė Dr. GoraParasit. Didžiulio susidomėjimo, publikos ir kritikų pagyrų sulaukęs kūrinys atkeliauja į Klaipėdą – gegužės 25 d., 19 val. Klaipėdos kultūros fabrike jis bus pristatytas III tarptautinio teatro festivalio „TheAtrium“ programoje.

Aktualiausius socialinius ir kultūrinius nūdienos klausimus keliantis sceninis veikalas, kurio siužetinė medžiaga atsispiria nuo tragiško žymiojo poeto Federico Garcia Lorcos likimo, pasakoja apie į Ispaniją po daugelio metų grįžtančią jo seserį Izabelę. Moters tikslas – pagaliau atskleisti tragiško brolio likimo paslaptis. Dramatiško siužeto perspektyvoje atsiveria ir erdvė diskusijoms lyčių lygybės, mažumų politikos temomis. Tai sodrus, intriguojantis, kartais – net šokiruojantis kūrinys, pristatomas su N-14 ženklu.

Opera „Alfa“ / Martyno Aleksos nuotr.
Opera „Alfa“ / Martyno Aleksos nuotr.
Opera „Alfa“ / Martyno Aleksos nuotr.
Opera „Alfa“ / Martyno Aleksos nuotr.

Operos „Alfa“ stiprų efektą sukuria tamprus scenovaizdžio, dramaturgijos ir muzikos ryšys, atitinkamai – sėkmingas operos režisierės, scenografės ir kostiumų dailininkės Dr. GoraParasit, libreto autorės Gabrielės Labanauskaitės, video menininko Oskaro Gudo ir šiuo metu San Franciske gyvenančio kompozitoriaus Alberto Navicko darbas. Jų kūrybines idėjas operoje įgyvendino jau ne pirmą kartą šiuolaikinės operos kontekstuose matomi solistai, mecosopranas Nora Petročenko ir bosas-baritonas Nerijus Masevičius, taip pat – aktorė Ieva Savickaitė ir instrumentalistai Pranas Kentra (elektrinė gitara), Agnė Rimgailaitė (akordeonas) ir Ignas Juzokas (elektronika).

Didelę patirtį įvairiuose sceniniuose veikaluose turinti solistė N. Petročenko operą „Alfa“ vadina bene sudėtingiausiu iššūkiu šiuolaikinės operos scenoje.

Opera „Alfa“ / Martyno Aleksos nuotr.
Opera „Alfa“ / Martyno Aleksos nuotr.
Opera „Alfa“ / Martyno Aleksos nuotr.
Opera „Alfa“ / Martyno Aleksos nuotr.

„Lyginant su gana įvairia patirtimi kituose šiuolaikinės operos projektuose, ko gero, būtent „Alfą“ išskirčiau kaip sudėtingiausią visomis prasmėmis. Pradedant muzikiniu tekstu, jo jungtimi su gyvąja elektronika bei instrumentinėmis partijomis, baigiant režisūros bei scenografijos sprendimų visuma. Nelengva užduotimi buvo muzikinio teksto jungimas su pirmą kartą scenoje naudojama vadinamąja „stillsų“ (stop kadrų) technika. Greitas muzikos tempas, daug stop kadrų – juos visus reikia įsiminti bei derinti su kokybišku dainavimu. Be to, nesinorėjo viską atlikti sausai techniškai, tad dar vienu iššūkiu buvo atrasti vidinį stop kadro išraiškos pateisinimą ir įprasminimą. Dainininkams šioje operoje tenka didžiulė matematinė apkrova – nesant dirigento, gyvo tempo muzikos pulsą tenka atlaikyti patiems. Reikalinga susikurti savas šifravimo sistemas muzikiniams-matematiniams rebusams spręsti. Opera „Alfa“ yra kietas riešutėlis, tačiau viso to koncentrato efektas – išskirtinis“, – pasakojo Izabelės vaidmenį operoje atliekanti dainininkė.

Antrindamas scenos partnerei, bosas-baritonas N. Masevičius taip pat tvirtina „Alfa“ esant išskirtiniu kūrybiniu iššūkiu.

„Opera „Alfa“ – tiek muzikinis, tiek vaidybinis iššūkis. Vyriškos vokalinės partijos (jos yra dvi, nors atlieka vienas atlikėjas) prisodrintos vokalinių efektų. Viskas turi būti atlikta laiku ir tiksliai, nes, nesant dirigento, kažkam „paklydus“, vėl susieiti visiems kartu nebūtų lengva. Vaidybinis planas iš pradžių labai gąsdino... Neįprasta stop kadrų technika reikalauja tikslumo ir susikaupimo. O jei trumpai: muzika – nereali, režisūra – įspūdinga, patirtis – neįkainojama!“, – entuziastingai kalbėjo N. Masevičius.

Ne vieną sužavėjo, o ir ypatingą charakterį operai suteikė „nebylus“ operos personažas, kurį įkūnijo aktorė I. Savickaitė. Prisimindama kūrybinį procesą, ji ypatingai džiaugėsi kūrybinės komandos profesionalumu.

„Dramos spektakliuose aktorinė partitūra dažniausiai išrašoma žodžiais, o operos „Alfa“ atveju partitūrą sudaro paveikslėliai iš komiksų, nuotraukos ir video ištraukos. Vaidindama operoje aš jaučiu vidinį pasitenkinimą dėl kelių esminių dalykų – kūrybinių partnerių profesionalumo ir iššūkių, su kuriais susiduriu pati“, – darbą operoje „Alfa“ apibūdino I. Savickaitė.

Klaipėdoje opera „Alfa“ pristatoma tarptautinio festivalio „TheAtrium“, kurį organizuoja Klaipėdos dramos teatras, programoje. Siekdamas koncentruotai pristatyti lietuviško teatro įvairovę, gegužės 21–26 d. programą festivalis sukoncentravo būtent į lietuvių autorių kūrybą, kviesdamas į „Lietuvos teatro vitriną“. Ją stebės ne tik Klaipėdos publika, bet ir užsienio festivalių organizatoriai, teatrų atstovai, prodiuseriai ir kritikai.

Temos:

Aktualu Kultūra

Naujausi straipsniai