LVIII Vilniaus aukcionas šalies pajūryje tęs kilnią labdaros misiją

Neemija Arbit Blatas – Prieplaukoje (XX a. 3 ketv.)
Neemija Arbit Blatas – Prieplaukoje (XX a. 3 ketv.)
Šaltinis: Žmonės
2019-07-15 13:17
AA

Jau penktą kartą per visą Vilniaus aukciono namų istoriją į Palangą persikeliantis LVIII Vilniaus aukcionas pajūrio gyventojams ir poilsiautojams siūlys ne tik vertingų lituanistinės vaizduojamosios dailės meno kūrinių, bet ir tęs savo labdaringą misiją – rinks lėšas Antano Mončio namams–muziejui paremti. Tikimasi, kad 2019 m. rugpjūčio 3 d. čia vyksiančiame aukcione surinktos lėšos pagausins A. Mončio paramos fondą, o per jį padės muziejui toliau plėtoti aktyvią veiklą.

„Jau ne pirmus metus vykstantys išvažiuojamieji Vilniaus aukcionai Palangoje ne tik praturtina mūsų patirtį, bet ir pamažu formuoja savo tradicijas, kurių viena – aukciono rubrika, skirta A. Mončio namams–muziejui paremti. Džiaugiamės, kad Lietuvoje yra toks muziejus ir jis rašo vieną elegantiškiausių XX a. Lietuvos dailės istorijos puslapių, o taip pat didžiuojamės galėdami bent nedidele dalimi prisidėti prie šios ypatingą aurą turinčios erdvės puoselėjimo“, – sako Vilniaus aukciono vadovė, dailėtyrininkė dr. Simona Skaisgirytė-Makselienė, pabrėždama, kad šįkart labdaringai rubrikai darbus dovanojo ne tik patys aukciono namai, bet ir keletas autorių.

Pasak, jos, visų labdaringoje rubrikoje siūlomų kūrinių pradinė kaina – lyginant su tokių pačių darbų kaina meno rinkoje – itin žema. „Tad aukciono dalyviai, įsigydami vieną ar kitą šios rubrikos lotą, laimės du kartus: tai bus ir malonumas padaryti gerą darbą paremiant muziejų, ir puiki investicija“, – teigia S. Skaisgirytė-Makselienė.

Vasariška nuotaika persmelkta LVIII Vilniaus aukciono kolekcija suskirstyta į šešias temas, o iš viso ją sudaro 155 lotai. Be labdaringos rubrikos ir įprastų temų, tokių kaip Lietuvos dailė ir grafika, išeivijos dailė ir kitų šalių menas, šiame aukcione ypatingas dėmesys skiriamas marinos žanrui. Tam sukurta speciali rubrika – „Marinistika, pajūris, prieplaukos“. Jos fokuse pristatomi tokie autoriai kaip Neemija Arbit Blatas (1908–1999), Jonas Mackevičius (1872–1954), Česlovas Janušas (1907–1993), Jonas Buračas (1898–1977), Jonas Čeponis (1926–2003), Valerija Zalensienė (1925–1997), Sergejus Garčiovas (1922–1993), Ernst Hallop (1908–1980, Estija), E. Rüggeberg (XX a. I p.), ir kt., o jų paveiksluose kiekvienas nustebs išvydęs Mėmelio uostą, Palangos peizažus, Baltijos jūrą ir jos saulėlydžius, senąją Nidą, žvejų gyvenimo, jachtų ir uostų vaizdus.

„Kūrinių, kuriuos atvežame į Palangą, kolekcijos visada skiriasi nuo vilnietiškųjų, nes ir aukcionai čia kitokie – žaismingesni, lengvi kaip pajūrio vėjas ir vykstantys tikrų atostogų ritmu. Dėl šios priežasties kolekcijoje ir dominuoja peizažai, gamtos motyvai, abstrakcijos bei atiduodama visa pagarba autoriams, kilusiems iš Žemaitijos ir Mažosios Lietuvos“, – teigia S. Skaisgirytė-Makselienė.

LVIII Vilniaus aukciono kolekcijos branduolį paryškina ir iš kitų Lietuvos regionų kilusių autorių darbai, kuriuose atsispindi pajūrio tematika, tai – Antano Žmuidzinavičiaus (1876–1966) kūrinys „Kopos [Juodkrantėje]“, du Ramazano Krinicko (1904–1983) kūriniai „Birutės koplyčia Palangoje“ ir „Tiškevičiaus rūmai Palangoje“, Česlovo Znamerovskio (Czesław Znamierowski, 1890–1977) „Tiškevičiaus rūmai Palangoje“, Galinos Petrovos –Džiaukštienės tapytos žuvys, Rūtos Katiliūtės „Burės“, Česlovo Janušo (1907–1993) „Mėnesiena mūsų pajūry“, Pauliaus Augiaus-Augustinavičiaus (1909–1960) medžio raižinys „Kęstutis ir Birutė“, Violetos Gaidamavičiūtės- Kisielienės ofortas „Preiloje“ ir kt.

Trys brangiausiai įvertinti šio aukciono kūriniai – Kazimiero Žoromskio (1913 –2004) „Trijų dimensijų serija | T. D. S. #45“, Kęstučio Zapkaus „Arkties peržiūra“ ir Jono Čeponio (1926–2003) „Uoste“. LVIII Vilniaus aukciono kolekciją taip pat puošia ir kitų visų laikų perkamiausių autorių vardai, tai – Kazys Šimonis (1887–1978), Vytautas Kasiulis (1918–1995), Adomas Galdikas (1893–1969) ir kt.

Temos: