Kulinarijos pasaulio garsenybė C. Meyer: „Rytų Europa turi galimybę“

C. Meyer ir M. Paulinas / Organizatorių nuotr.
Autorius: Žmonės.lt
Publikuota: 2018-09-20 16:57
Su kokiomis problemomis susiduria Lietuvos restoranų industrijos atstovai ir ko mes galime pasimokyti iš Skandinavijos, kurioje susivieniję specialistai pagerino viso regiono maisto kultūrą? Tokią diskusiją šįryt vedė į Lietuvą atvykęs kulinarijos pasaulio antrepreneris, geriausiu pasaulyje restoranu vadinamo „Noma“ bendraįkūrėjas Claus Meyer.

Jis prie bendro diskusijų stalo pakvietė Baltijos šalių virtuvės entuziastus: naujojo restorano „Nineteen18“ vyr. šefą Matą Pauliną, kulinarę Beatą Nicholson, restorano „Sweet Root“ įkūrėją Sigitą Žemaitį, šefą Evaldą Žaliuką bei Vilniuje gyvenantį verslininką, restoranų bei nuosavo ūkio „Farmers Circle“ įkūrėją Niels Peter Pretzmann.

Vilnių aplankęs C. Meyer gurmanams puikiai žinomas dėl savo pasiekimų garsinant Šiaurės šalių virtuvės koncepciją. „Kai aš buvau vaikas, maistas Danijoje buvo labai prastas: valgėme pačią pigiausią mėsą, tik šaldytas daržoves ir viskas būtinai buvo su duonos trupiniais. Valgėme viską, kas buvo užšaldyta prieš daugybę metų, valgymo procesui skirdavo vos penkias minutes ir pasitraukdavome nuo stalo. Kai buvau aštuoniolikos, išvykau pagyventi į Prancūziją ir ten pažinau visai kitą maisto kultūrą“, – sakė Claus, susitikimą pradėjęs nuo savo patirties pasidalinimo. Pasisėmęs kulinarinės patirties Prancūzijoje, C. Meyer sugrįžo į Daniją ir pradėjo savo kulinarinę kelionę įkurdamas dabar jau visame pasaulyje puikiai žinomą restoraną „Noma“. „Jį kurdami, neturėjome tikslo sukurti geriausią pasaulio restoraną. Mūsų tikslas buvo sukurti vietą, kuri galėtų tapti svarbesne negu mes, skleisti žinutę apie kokybišką Danijos ir Šiaurės šalių virtuvės kultūrą. Patys ėmėme kurti naują maisto kultūrą ir ieškoti, kokie turėtų būti principai bei vertybės, pirmyn tą kultūrą galintys vesti ne tik šiandien, bet ir per artimiausius dešimtmečius“, – „Naujojo Šiaurės šalių“ manifesto sukūrimo istoriją pasakojo C. Meyer.

„Nordic Food Republic“ grupės, valdančios restoranus „Nineteen18“, „14Horses“, „Nord“ bei barą „Sofija“ įkūrėjas Niels Peter Pretzmann įsitikinęs, kad jeigu ir Lietuvos restoranų kūrėjai nori sukurti kažką, kas bus stipresnis nei vieno jų restorano virtuvė, reikia nustoti konkuruoti ir pradėti bendradarbiauti. Būtent ši – bendradarbiavimo tema puoselėjant lietuvišką maisto kultūrą, kiekvieną diskusijos dalyvį jaudino labiausiai.

„Mane labai džiugina viena tendencija – tai, kad jaunoji karta vis labiau domisi savo šaknimis, ieško to, kas tikrai yra mums sava ir tuo didžiuojasi. Tai pastebiu ne tik maisto kultūroje, bet ir kitose srityse – muzikoje, dizaine“, – pastebėjo „Nineteen18“ vadovaujantis šefas M. Paulinas, kuris ir pats į Lietuvą sugrįžo tik po to, kai kelerius metus patirties pasisėmė užsienio restoranuose, tarp jų – ir jau minėtame „Noma“.

Norėdamas paskatinti lietuvius kuo labiau didžiuotis vietos gėrybėmis, savo restoraną „Sweet Root“ įkūrė ir Sigitas Žemaitis. „Man labai patiko, kad Italijoje kiekviename mažame miestelyje jie būtinai turi kuo didžiuotis: geriausiu patiekalu ir geriausiu padažu, geriausiu ingredientu ir geriausiu augalu. Tuo tarpu mes didžiavomės tik krepšiniu, pamiršdami, kad ir lietuviška virtuvė turi daugybę nuostabių ingredientų. Tiesa, kai įkūrėme restoraną, buvo sunku – savo lėkštėje žmonės ieškojo egzotiškų ingredientų – omarų ar triufelių, o tokių paprastų ingredientų kaip, pavyzdžiui, mažos morkytės, mums apskritai net buvo sunku įsigyti. Per pastaruosius kelis metus keitėsi žmonių įpročiai, o kartu su jais – ir ūkininkų siūloma produkcija“, – džiaugėsi šefas. Jis įsitikinęs – jeigu norime žmones paskatinti elgtis kitaip, valgyti kokybišką maistą ir juo labiau didžiuotis, pirmiausiai turime pradėti nuo savęs, norimą žinutę skleisti mažais žingsneliais, o ne didelėmis, skambiomis iniciatyvomis.
„Problema yra ir tai, kad dažnai nė neįsivaizduojame, ką valgome. Kokybiškas ir sveikas maistas prasideda nuo kokybiškų produktų“, – pridūrė šefas E. Žaliukas, gerai žinomas ir dėl savo kovų už sveikesnį maistą šalies darželiuose bei ligoninėse.

„Žaviuosi Naujuoju Šiaurės šalių manifestu ir tikiu šių iniciatyvų reikalingumu Lietuvoje. Nepamirškime, kad gastronominis turizmas yra be galo stipri sritis, dėl kurios naudos turės visa šalis. Tačiau juk turistai Lietuvoje ieško ne aštuonkojų, bet vietinių produktų. Netapsime pačiais ryškiausiais pasaulio gastronominiame žemėlapyje, tačiau geriausiais juk ir nereikia tapti. Vietos yra kiekvienam, mums tik reikia atrasti ir didžiuotis savo unikalumu“, – įsitikinusi B. Nicholson. Jai antrino ir Claus Meyer: „Juk negalima lyginti dviejų skirtingų gerų vynų ir bandyti nuspręsti, kuris yra geresnis. Kiekvienas yra savo unikalios kilmės atspindys. Kur kas svarbiau šiame muzikiniame chore yra atrasti savo unikalų balsą. Rytų Europai tai galimybė, pastebiu susidomėjimą ją. Žmonės nori išbandyti tai, ko dar niekada nebandė “.

Naujausi straipsniai