Kaip brangiau save parduoti?

Pokalbis dėl darbo / „Shutterstock“ nuotr.
Pokalbis dėl darbo / „Shutterstock“ nuotr.
Šaltinis: „Edita“
2015-02-25 09:58
AA

Reklama visagalė. Tai ji privertė mus patikėti, kad parduoti galima viską. Net save. Norime to ar nenorime, šiandien parduodame savo žinias, gebėjimus, paslaugas ir idėjas. Be to, stengiamės tai padaryti kuo brangiau.

Pirmojo įspūdžio galia

Mes žinome, kad vos išvydęs pašnekovas apie mus susidaro vienokią ar kitokią nuomonę, kurią pakeisti yra be galo sunku. Taip pat žinome, kad įspūdį padaro šypsena, apranga, nepriekaištingas manikiūras, kūno kalba. Bet šie visi dalykai skamba abstrakčiai ir ne visai aišku, nuo ko pradėti.

Jeigu svarbus susitikimas laukia jau greitai ir knygų apie žodinį ir nežodinį bendravimo meną perskaityti nespėsite, pasinaudokite keletu paprastų patarimų. Pirmiausia nuspręskite, kokį įspūdį norite padaryti. Pasirinkimas didelis: galite pasirodyti kaip nepriekaištingas profesionalas, pasitikintis savimi verslo žmogus, puikus pašnekovas ar žmogus, kuriuo galima pasitikėti.

Aiškiai matydami aukštesnį karjeros laiptelį, ant kurio norite užlipti, nebijokite to pasakyti. Paprašykite vadovo skirti jums užduočių, kurios padės įgyti patirties.

Galite neturėti įgimto gebėjimo laisvai užmegzti ir palaikyti kontaktą su visais žmonėmis, bet, jeigu esate puikus tam tikros srities specialistas, niekas nereikalaus iš jūsų komunikavimo talento. 

Kitas svarbus momentas – prisistatykite visu vardu ir pavarde. Na, įsivaizduokite, jeigu Billas Gatesas naujiems partneriams prisistatytų Billu. Skambėtų keistai, tiesa? Atkreipkite dėmesį, kad mažybiniai vardai galimi tik bendraujant su artimais draugais ir šeimos nariais, bet ne bendradarbiais.

Taip pat reikėtų vengti vardo trumpinių, nes jais dažniausiai kreipiamasi vaikystėje. Kas gi norės patikėti atsakingų užduočių vaikui? Darbe visu vardu ir pavarde prisistatykite visur: ar paliktumėte pranešimą atsakiklyje, ar pasirašytumėte elektroninį laišką.

Darbo rinkoje vardas ir pavardė – jūsų, kaip specialisto, vizitinė kortelė. Jeigu pašnekovai bandys jį trumpinti, mandagiai paprašykite, kad vadintų jus visu vardu.

Prekės ženklas

Visiems žinoma, kaip reikia atrodyti pokalbio, pristatymo ar svarbaus susirinkimo metu: griežtai ir oficialiai. Bet... Viena pažįstama, neseniai dalyvavusi garsios kompanijos darbuotojų atrankoje, pasakojo, kaip į pokalbį dėl administratorės darbo atėjusios kelios dešimtys merginų atrodė taip, lyg vilkėtų vienodais kostiumėliais.

Taip pat skaitykite: Pokalbis dėl darbo: ką atsakyti į sudėtingus klausimus?

Jas taip mokė: neišsiskirti, sukurti rimto žmogaus įvaizdį, nes svarbiausia – gyvenimo aprašymas. Tik nepasakė, kad surasti nešlifuotą deimantą tarp paprastų vienodų akmenėlių sunku net profesionalui.

Griežtas kostiumas – pavojingas dalykas. Jis gali prigesinti individualumą, todėl nors kažkuo išsiskirti iš konkurentų reikia. Viskam yra ribos, griežtumui – taip pat. Idealus įvaizdis – elegancijos, individualaus stiliaus ir aukštos kokybės mišinys. Juk, be kostiumo, yra daugybė kitų svarbių ir net daugiau pasakančių dalykų.

Pavyzdžiui, aksesuarai, kurie privalo derėti prie jūsų statuso. Net tokie dalykai kaip rašymo priemonė susitikimo metu yra be galo svarbūs. Vargu ar pavyks sudaryti kontraktą, jeigu verslo partneris pamatys jūsų rankose rašiklį su konkuruojančios firmos logotipu.

Tik nereikia persistengti. Tikslas – kad būsimi vadovai pažintų jus ne kaip „skudurinę Onutę“, bet kaip geriausią pasaulyje specialistą. Darbo rinkoje prekės ženklas esate jūs. Pagalvokite, kokios užduotys jums suteikia malonumo, kokios asmeninės savybės išskiria jus iš kitų darbuotojų ir padeda kokybiškai bei laiku atlikti darbą.

Pasirengę sunkumams

Svarbu ne tik sėkmingai save pristatyti. Būkite pasiruošę sutikti sunkumus ir susikurkite kontratakos planą. Pavyzdžiui, kaip reaguoti į neadekvačią jūsų projekto, sprendimo, net profesionalumo kritiką. Būtina iš anksto apgalvoti tinkamą išeitį iš nepatogios situacijos, kitaip nelaukta kritika išmuš jus iš vėžių pačiu netikėčiausiu momentu.

Antras dalykas – silpnosios vietos. Kad galėtumėte demonstruoti pranašumus, privalote nuoširdžiai įvertinti trūkumus: ko nepavyksta atlikti iš karto, kur šlubuoja teorija, o kur – praktika.

Ką darysite, jeigu pristatymo metu jums užduos klausimą iš srities, kurioje toli gražu neblizgate? Supermodelis Gisele Bundchen yra sakiusi, kad manekenės mokosi ne tik grakščiai žingsniuoti podiumu, jos tiksliai žino, ką daryti, jeigu visiems stebint nulūš batų „žudikų“ kulniukas.

Trečias momentas – neigiamas atsakymas ir kontrargumentai. Ką sakysite, jeigu jums pradės prieštarauti? Kas jūsų pristatymo kalboje gali sukelti tokią reakciją? Parepetuokite savo kalbą draugams ir paklauskite, kurios vietos, jų manymu, yra silpnos ir gali kelti prieštaravimų.

Pasirinkite teisingą taikinį

Kai prisistatote pašnekovui ir rizikuojate būti įvertinti, privalote labai gerai žinoti, dėl ko gaištate savo ir kito asmens laiką. Ateinate į pokalbį dėl darbo, rengiate pristatymą, kad praneštumėte apie save arba surastumėte naujų partnerių? Siekiai aiškūs, bet to neužtenka. Privalote tiksliai žinoti svarbiausią tikslą – dėl ko norite to darbo, dėl ko reikia naujų partnerių.

Seniau vyravo nuomonė, kad dažnai darbus keičiančių darbuotojų darbdaviai nevertina. Šiuolaikinėje darbo rinkoje perspektyvių darbuotojų įspūdžio nesukuria tie, kurie pernelyg ilgai užsibūna vienoje vietoje, nes jeigu žmogus viskuo patenkintas, vadinasi, netrokšta naujovių ir judėti į priekį.

Įsivaizduokite situaciją. Dvi absolventės, apsiginklavusios šviežutėliais diplomais, siekia įsidarbinti leidykloje. Viena dėl to, kad „reikia kur nors tą diplomą panaudoti“. Kita dėl to, kad svajoja kada nors įkurti unikalią leidyklą, kuri leis nuostabių pasakų knygas. Ji turi galvoje koncepciją, sapnuoja savo leidyklos knygas geriausių parduotuvių lentynose. Kaip manote, kuri darbdaviui padarys didesnį įspūdį?

Nuomonė, kad pagrindinis klausimas prisistatant darbo rinkoje – „kaip save pateikti?“, yra šiek tiek klaidinga. Žodį „kaip“ pakeiskite į „dėl ko“, ir sėkmės procentas bus daug didesnis, o atsakymai į kitus klausimus atsiras savaime.

Šalin apsimestinį kuklumą!

„Na, ką jūs, tai buvo visai nesunku. Kiekvienas manimi dėtas būtų tai padaręs.“ Nedelsdami meskite panašias frazes lauk iš savo profesinio žodyno! Jos gali atsisukti prieš jus: atlikto didelio ir sunkaus darbo niekas deramai neįvertins, o jūs ir toliau liksite nepastebima.

Taip pat skaitykite: Stilius, pritraukiantis sėkmę: kaip rengtis darbo pokalbiui?

Nesumenkinkite savo indėlio į kompanijos darbą. Atminkite, jeigu sėkmingai atliktas jūsų darbas davė kompanijai pelno ir naudos, vadinasi, mažiausiai, ko nusipelnėte, – tai pagyrimas, dar geriau – paaukštinimas ar premija. Todėl, kai vadovas jus pagiria, žiūrėkite tiesiai į akis ir padėkokite. 

Jūsų darbas – svarbiausias

Paklausti, ką dirbame, dažniausiai atsakome: „Ai, paprastas (-a) buhalteris (-ė) (teisininkas (-ė), vadybininkas (-ė)ir pan.).“ Panašaus pobūdžio atsakymai visiškai nesukelia susidomėjimo asmenybe ir noro ją pažinti. Atvirkščiai, sudaro įspūdį, kad žmogus nevertina savo darbo ir laiko jį nereikšmingu.

Pokalbis dėl darbo / 123rf.com nuotr.

Sėkmės raktas – suvokimas, kad bet kuri pareigybė organizacijoje yra naudinga, kitu atveju jos paprasčiausiai nebūtų. Atsakydami į klausimą „Kas aš?“, jokiu būdu nevartokite žodžio „paprastas (-a)“.

Privalote išmokti pristatyti save trumpai ir taikliai, kad suspėtumėte papasakoti, kol, pavyzdžiui, kylate liftu į biurą, esantį penktame aukšte. Kalbą kurkite pagal schemą „problema – veikla – rezultatas“. Pavyzdžiui: „Sudarau sutartis su klientais, ieškau abi puses tenkinančių sprendimų ir padedu kompanijai padidinti užsakymų skaičių.“

Nuolat apie save priminkite

Jeigu jums pasiūlo vadovauti kokiam nors projektui ar suruošti pristatymą, neatsisakykite. Net jeigu manote, kad tai – beprasmis jėgų ir laiko švaistymas. Įsivaizduokite vadovų reakciją, jeigu paprastą užduotį paversite tikru „saldainiuku“!

Pakvietė dalyvauti kokiame nors susitikime? Dėkingai priimkite kvietimą. Kiekvienas toks „renginys“ gali tapti puikia proga save parodyti. Jeigu siūlo darbą, kuris jums visai naujas, ar pareigas, su kuriomis bijote, kad nesusidorosite, – sutikite. Kiti tiki jūsų sėkme, ir jūs patys privalote tikėti! Nelaukite, kol jus pastebės.

„Vadovas manęs nemėgsta, geriau be reikalo nedemonstruosiu savo iniciatyvos.“ Nebijokite pasiūlyti vadovui pagalbos ruošiant pristatymą ar paprašyti jus dominančios užduoties, naujo projekto, atsakingesnių pareigų. Sugebėjimas įrodyti vadovybei savo vertę ir unikalumą – pagrindinė užduotis.

Neužsisėdėkite!

Seniau vyravo nuomonė, kad dažnai darbus keičiančių darbuotojų darbdaviai nevertina. Šiuolaikinėje darbo rinkoje perspektyvių darbuotojų įspūdžio nesukuria tie, kurie pernelyg ilgai užsibūna vienoje vietoje, nes jeigu žmogus viskuo patenkintas, vadinasi, netrokšta naujovių ir judėti į priekį.

Jeigu manote, kad turite kur augti ir dar nepasiekėte trokštamos pozicijos, kas 3–5 metai ieškokite galimybių pereiti į naujas pareigas. Aiškiai matydami aukštesnį karjeros laiptelį, ant kurio norite užlipti, nebijokite to pasakyti. Paprašykite vadovo skirti jums užduočių, kurios padės įgyti patirties ir išmokys ko nors nauja. Tegul visi žino, kad turite tikslų ir trokštate jų siekti.