Kai ilgaamžio verslo paslaptis – šeimos vertybėse

Viltė Kačerauskaitė Marmienė / Asmeninio arch. nuotr.
Viltė Kačerauskaitė Marmienė / Asmeninio arch. nuotr.
Šaltinis: Reklama
2023-03-21 18:16
AA

Kalbant apie sėkmingą verslo vystymą, įprasta aptarinėti rinkodarą, finansų valdymą, strateginį planavimą ir kitus panašius dalykus. Tačiau kur kas rečiau pasakojama apie vertybes ir jų svarbą versle. Kartais netgi atrodo, kad šie du dalykai gerokai nutolę vienas nuo kito… Tačiau tiesa ta, kad ilgaamžis verslas dažniausiai yra neatsiejamas nuo pamatinių vertybių, kurių puoselėjimui reikia tikėjimo, drąsos ir pasiryžimo. Puikus to pavyzdys – jau daugiau nei 30 metų gyvuojanti UAB „Arkietė“.

„Arkietė“ jungia net tris prekių ženklus: indų ir aksesuarų namams salonus „Žana“, interjero ir gyvenimo būdo salonus „Imdeco“ ir HORECA sektoriui skirtus prekybos salonus „Dishery“. Apie svarbiausias šio verslo vertybes, puoselėjamas šeimos tradicijas, asmenines patirtis, nuvedusias link šiuo metu užimamų pareigų, ir daugiau kalbamės su „Arkietės“ komercijos direktore Vilte Kačerauskaite Marmiene.

Susipažinti su verslu teko pakankamai anksti

UAB „Arkietė“ – viena stambiausių indų, virtuvės reikmenų ir aksesuarų namams importuotoja Lietuvoje. Indų verslą dar 1993 metais pradėjo Viltės tėtis Gintautas Kačerauskas, o „Arkietės“ veiklą jis perėmė 2004-aisiais ir sėkmingai vystė. Taigi, nenuostabu, kad dabartinės komercijos direktorės pažintis su verslu įvyko pakankamai anksti: „Labai arti verslo buvau nuo mažens, dažnai važiuodavau su tėčiu į sandėlius, biurą. Dar mokykloje jis leisdavo vasarą padirbėti parduotuvėse, taip pat vežėsi į verslo keliones. Visa tai tapo neįkainojama patirtimi visam likusiam gyvenimui.“

Tiesa, moteris pastebi, kad ne visą laiką tikėjosi sieti savo gyvenimą su šeimos verslu: „Paauglystės maištas ir kategoriškas „pas tėtį tai jau aš gyvenime nedirbsiu“ nuvedė į taikomosios chemijos studijas. Tačiau po pusantrų metų studijų, paklausiusi širdies balso, perstojau į ekonomiką. Studijavau vakariniame kurse ir pradėjau dirbti tėčio versle. Visuomet buvau jam labai dėkinga, kad specialiai man nekūrė jokių pareigų, tad perėjau visas grandis – esu dirbusi sandėlyje, pardavėja-konsultante, apskaitininke, komercijos asistente, buhaltere, taip pat rinkodaros, pirkimų ir kitose srityse. Tai leido puikiai pažinti visus procesus įmonės viduje.“

Viltė Kačerauskaitė Marmienė / Asmeninio arch. nuotr.

Iššūkių metas paskatino imtis verslo valdymo

Į aukščiausio lygmens verslo valdymą Viltė teigia įsitraukusi pandeminiu laikotarpiu, pati to labai nejusdama: „Susidūrėme su daugybe iššūkių, todėl teko sutelkti jėgas ir imtis naujos man srities – finansų planavimo. Tai ir buvo kertinis lūžis, paskatinęs perimti verslo valdymą. Supratau, kad šiais sudėtingais laikais turime kalbėti skaičių kalba, visada privalome turėti ne tik planą A ir B, bet ir C. Turime nebijoti greitai persiorientuoti, išsigryninti savo verslo stipriąsias puses ir nebijoti drastiškai kirsti silpnųjų. Tik lankstumas, mobilumas ir itin kruopštus planavimas leidžia išgyventi šiais sudėtingais verslams laikais.“

Tęsdama pokalbį apie tai, kas paskatino imtis komercijos direktorės pareigų, moteris atsako, kad daug įtakos tam turėjo ir asmeninės savybės – smalsumas bei žinių siekimas. „Visada dirbau ne dėl pareigų, bet vedama profesinių ambicijų. Sakyčiau, šis verslas mane įtraukė kaip viesulas, tapo gyvenimo būdu. Jau senokai supratau, kad mane motyvuoja iššūkiai, procesų tobulinimas. Kryptingas tikslų siekimas ir įsitraukimas į įmonės veiklą ir atvedė mane čia, kur esu dabar“, – teigia pašnekovė.

Tvirtas vertybinis pagrindas – tai, kas veda į priekį

Paklausta, kokios vertybės jai svarbiausios kuriant verslą, Viltė nedvejodama atsako: „Pagarba, pasitikėjimas, sąžiningumas, atvirumas, žodžio laikymasis, atmosfera darbe – juk čia praleidžiame didžiąją dienos dalį. Šiomis vertybėmis vadovaujamės palaikydami santykius tiek su darbuotojais, tiek su verslo partneriais. Šias vertybes paveldėjau iš tėčio ir norisi jas tęsti kuo ilgiau.“

Visgi moteris atskleidžia, kad šiame kelyje nepavyksta išvengti ir tam tikrų iššūkių. Bene didžiausias iš jų – išmokti atsiriboti nuo „išdavysčių“. „Nuoširdžiai laikantis savo vertybių, versle, deja, pasitaiko atvejų, kuomet klientai, darbuotojai ar verslo partneriai pasielgia priešingai – nevertina, apkalba, išduoda. Sunkiausia buvo išmokti to nepriimti asmeniškai, tik palinkėti sėkmės ir toliau vadovautis savo vertybėmis. Labai tikiu, kad gyvenime viskas sukasi ratu ir kiekvienas poelgis grįžta su kaupu“, – savo mintimis dalinasi Viltė.

Viltė Kačerauskaitė Marmienė / Asmeninio arch. nuotr.

Šeimos tradicijų puoselėjimas tiek namuose, tiek versle

Pokalbiui pakrypus apie šeimos tradicijas, pašnekovė pastebi, kad jas ypač vertina ir puoselėja: „Mūsų šeima, kiek pamenu, visad ypač daug dėmesio skyrė bendravimui, pokalbiams, vienas kito palaikymui. Turime tradiciją – sekmadienio pietūs tėvų namuose, kur susirenka ne tik artimiausi šeimos nariai, bet ir tėčio sesuo su šeima, draugai. Mėgstame ta proga paserviruoti „šventinį“ stalą, paskanauti įvairių patiekalų, desertų. Ir svarbiausia – daug pokalbių, bendravimo. Jau nebeįsivaizduojame savo gyvenimo be šių sekmadienio pietų.“ Visa tai glaudžiai susiję ir su „Arkietės“ prekių ženklo „Žana“ veikla, kurio tikslas – būti įkvėpėju, kuriant šeimos tradicijas ir namų aplinką.

Dėmesys produktų pasirinkimui – aukštos kokybės garantas

Kokybė, estetika ir autentiškumas – namų aplinkos savybės, kurias Viltė išskiria kaip svarbiausias. „Taip jau susiklostė, kad namuose mums itin svarbūs savi, autentiški daiktai. Jie kuria namų aurą, atmosferą ir išskirtinumą. Dažnai girdime, kad į mūsų (tėvų ar mano) namus atvykę svečiai nenori išvykti, mat jaučia gerą aurą.“ Būtent tokią siekiama kurti ir „Žanos“ asortimentu, kuris atrenkamas itin kruopščiai.

Aistra kokybiškiems ir tvariems daiktams, anot pašnekovės, tikriausiai ir yra jos šeimos verslo sėkmės paslaptis. Kaip vienus pagrindinių tikslų formuojant asortimentą Viltė išskiria kainos ir kokybės santykį, produktų ilgaamžiškumą ir tiekėjo partneriškumą. „Dirbame su stipriausiais rinkoje prekių ženklais („Pyrex“, „Brabantia“, „Zwilling“ ir daugybe kitų) – gamintojais. Būtent jie formuoja rinkos naujienas: ne tik dizaino, bet svarbiausia – technologijų ir inovacijų.“

Puodelis / Asmeninio arch. nuotr.

Pasakodama apie asortimento plėtrą, moteris pabrėžia, kad jai tai ne tik darbas, bet ir malonumas: „Nuolat ieškome kažko naujo – tiek parodose, tiek užsienio prekybos vietose. Stengiamės pirmieji atvežti naujoves į Lietuvą. Kartu su tėčiu esame tiesiogiai atsakingi už asortimentą, tai – mūsų aistra. Aš pati mėgstu nuvykti į salonus ir ten padirbti. Taip išgirstu klientų poreikius, atsiliepimus iš pirmų lūpų.“

Serviruotas stalas / „Arkietės“ nuotr.

Pastebi pasikeitusius tautiečių požiūrį ir įpročius

Paprašyta pasidalinti, kaip per „Žanos“ gyvavimo laiką keitėsi tautiečių požiūris į namus, kuriamą savitą, jaukią aplinką ir kasdienes šeimos tradicijas, Viltė užtikrintai atsako: „Šiame versle tiesiogiai dirbu jau virš 20 metų, tad pati matau, kad tautiečių įpročiai keitėsi labai ženkliai. Seniau žmonės praktiškai neskirdavo dėmesio indams, stalo serviravimui, apie kokybę apskritai negalvojo. Netgi dažnai sakydavo: svarbu turėti ką įdėti į lėkštę, o į kokią – visai nesvarbu. Mūsų produkcija nuo seno buvo žinomiausių prekių ženklų, kokybiška, tad ir brangesnė. Reikėjo daug įdirbio edukuojant pirkėjus. Tarkime, paaiškinti, kad grūdintas stiklas ne tik atsparesnis dūžiams, bet ir saugesnis naudoti (dūžta į neaštrias šukes, tad nesusižalos namie esantys vaikai, kavinės lankytojai ir panašiai).“

Pašnekovė pastebi, kad šiuo metu tautiečiai skiria kur kas daugiau dėmesio stalo estetikai ir bendrai patirčiai: „Dabar žmonės nori atkartoti restoraną namuose, serviruoti, dalintis maistu. Stalo serviravimui naudojamos ne tik lėkštės bei kiti indai, bet ir servetėlės, vazos, įvairios dekoracijas, žvakės. Žmonės vis labiau kreipia dėmesį į įsigyjamų prekių kokybę, tvarumą. Pavyzdžiui, pirkdami kaulinio porceliano servizą, pagalvoja apie tai, kad jis puoš stalą dabar, o ateityje liks kaip gražus tradicijų tęstinumas vaikams ar anūkams. Jau nebestebina ir tai, kad žmonės Kalėdų stalo dekoravimą, serviravimą pradeda planuoti rugpjūčio mėnesį.“

Baigdama pokalbį, Viltė priduria, kodėl ją taip žavi šis verslas: „Dėl savo profesinių ambicijų, atkaklumo ir aistros kokybiškiems bei tvariems daiktams padedu žmonėms gyventi harmoningoje namų erdvėje tarp savų daiktų, o verslo klientams partneriams – tapti išskirtiniams. Tai motyvuoja dar labiau.“