Jubiliejinis eksperimentinio kino festivalis „Suspaustas laikas“ keliauja per Lietuvą

Kino festivalis „Suspaustas laikas“ / Organizatorių nuotr.
Autorius: Žmonės.lt
Publikuota: 2020-06-29 13:19
Kas ir kuo eksperimentuoja eksperimentiniame kine? Kas yra muzika kine? Ar gali būti, kad eksperimentinis kinas gali veikti kaip vakcina? Ar eksperimentinis kinas turi socialinę, politinę ar lytinę tapatybę? Šiuos ir kitus klausimus jau penktus metus iš eilės kels eksperimentinio kino festivalis „Suspaustas laikas“.

Festivalio renginiai simbolinėse erdvėse – nuo bažnyčių iki Nidos švyturio

„Eksperimentinio meno gerbėjus jau penktą kartą kviesime patirti tai, ko patys stokojame Lietuvos kultūros padangėje. Kadangi šiemet mūsų organizacinį komitetą papildė naujas nekviestas narys – koronavirusas – teko įnirtingai ieškoti kompromisų. Paradoksalu, tačiau galiausiai turime išties turtingą programą, išsiplėtusią festivalio geografiją, nuostabias lokacijas ir žiūrovų pasiilgusius menininkus – nekantraujame visa tai pristatyti festivalio lankytojams“, – sako „Suspausto laiko“ idėjinis vadas Artūras Liutostanskis.

Šiųmetis festivalis savo kelionę per Lietuvą pradės Vilniuje, Švč. Mergelės Marijos Ramintojos bažnyčioje, kur liepos 7 d. ir 14 d. surengs du eksperimentinius kino ir muzikos vakarus. Liepos 22-25 dienomis „Suspaustas laikas“ įsikurs Nidoje, čia renginiai vyks Švč. Mergelės Marijos Krikščionių Pagalbos bažnyčioje, o jeigu oro sąlygos bus palankios – specialus vakaras planuojamas ir po Nidos švyturiu. Rugpjūtį ir rugsėjį eksperimentinis kinas keliaus į Klaipėdą, Dusetas ir Anykščius.

Festivalio renginių metu bus organizuojamos eksperimentinio kino peržiūros, audiovizualiniai pasirodymai, žiūrovai susipažins su pripažintais Lietuvos, Latvijos, Lenkijos, Italijos bei Jungtinės Karalystės kūrėjų trumpametražiais filmais, vyks susitikimai su kūrėjais.

 

Kino festivalis „Suspaustas laikas“ / Organizatorių nuotr.
Kino festivalis „Suspaustas laikas“ / Organizatorių nuotr.

Kino ir muzikinių improvizacijų akistata

Festivalyje ypatingas dėmesys bus skiriamas kino ir muzikinių improvizacijų akistatai. Nors kinematografija šiandien neatsiejama nuo muzikos meno, vis tik šių dviejų medijų santykis ir iš jo kylanti prasmė žiūrovams dažnai lieka nereflektuota, paslėpta ar tik aptarnaujanti filmo siužeto vingius.

Kitaip į vaizdo ir garso santykį žvelgs skirtinguose kūrybiniuose kontekstuose ryškiai pasižymėję Domas Strupinskas ir Paulius Kilbauskas. Turtinga garsine tekstūra, gilia muzikine vizija bei savitu skambesiu įsirašę į Lietuvos kūrybinę padangę menininkai Nidoje akomponuos latvių režisierės Lailos Pakalninos filmui „Šaukštas“ (angl. Spoon).

Tuo tarpu Vilniaus Švč. Mergelės Marijos Ramintojos bažnyčioje nebylaus kino klasiką kalbins free-jazz grupė „Sheep Got Waxed“, garsėjanti gausiam savo gerbėjų būriui puikiai pažįstamu energijos ir ironijos pilnu skambesiu.

Realybės ribas trinančios kino kelionės

Latvijos kino menininkė Ieva Balode ir garso architektas Maksims Šentelevs Nidoje iš šviesos ir garso tvers kinematografinį sapną, pavadinimu „Hipnozė“ (angl. Hypnosis). Tai kino oldschool‘as, žavintis itin kokybiškai išsaugota, daugiau nei šimtmetį skaičiuojančio meno dvasia ir šiandienei visuomenei būdingu iliuzinės būklės tyrinėjimu. Išskirtinai tik su kino juosta dirbančios menininkės ir garso tyrinėtojo lydimi žiūrovai gyvo seanso metu per miego pasaulį keliaus tiesiai į pasaulio ir žmogaus sutvėrimo aktą.

Tamsos ir šviesos santykis – sujaudins tam, kad nuramintų

Tamsą kaip galimybę visa kam pasirodyti ir sugrįžti į save įgalina kiti du festivalio svečiai. Nidos vasarotojams ir festivalio bičiuliams jau šiek tiek pažįstami menininkai – italas Enzo Cillo ir britas Scott Barley – šiemet kreipiasi į Vilniaus publiką ir kviečia susitikti sovietmečiu išniekintoje, bet savo sakralumą ir grožį atgaunančioje Vilniaus Švč. Mergelės Marijos Ramintojos bažnyčioje.

Sofistikuotas kino menininko iš Italijos braižas žiūrovui leidžia tamsą patirti kaip esminę sąlygą, padedančią skleistis materialumo estetikai ir vizualiniam jusliškumui. Tuo tarpu paskutinis Scott Barley darbas „Sleep Has Her House“ – tarsi metafora, oponuojanti objektais ir rizikos grupėmis aplinką verčiančiai kalbai. Ji atveria tai, kas pamatoma tik sielos akimis ir sujaudina tam, kad nuramintų.

Svarbiu programos akcentu festivalyje taps eksperimentinių ir trumpųjų filmų iš Lietuvos, Latvijos ir Lenkijos peržiūros. Jaunosios kartos lenkų režisierių programa sudaryta bendradarbiaujant su Poznanės „Short Waves Festival“ atstovais, tuo tarpu Latvijos eksperimentinio kino scenai atstovaus „Baltic Analog Lab“ darbai.

Lietuvos programą sudarys dvi dalys. Vilniaus Dailės bei Muzikos ir Teatro akademijų studentų darbai leis iš neįprastų perspektyvų pažvelgti į kasdienio miesto peizažą. Antroji dalis bus skirta pasiilgto tarpdisciplininio kūrėjo Audriaus Mickevičiaus darbui „Ne“.

Visa festivalio programa ir renginių tvarkaraštis – „Suspausto laiko“ Facebook paskyroje. Festivalį „Suspaustas laikas“ remia Lietuvos kino centras, Vilniaus miesto ir Neringos savivaldybės.

Temos:
Kinas

Naujausi straipsniai