Grožio tendencijos: „vieno dydžio“ eros pabaiga?

Kaia Gerber, „Fenty x Puma“ / Vida Press nuotr.
Kaia Gerber, „Fenty x Puma“ / Vida Press nuotr.
Šaltinis: „Laimė“
2018-05-05 09:00
AA

Šių metų grožio tendencijų apžvalgose akcentuojamas pasaulyje stiprėjantis susidomėjimas individualizuotais, pagal užsakymą pagamintais, kosmetikos ir parfumerijos produktais. Kaip jie atsiranda, kas juos kuria ir kokių perspektyvų turi pas mus?

Kaip pasirinkti 1 iš 100

Visos žinome: rasti tušą, kuris visais atžvilgiais tiktų, sudėtinga. Kai kada pasiseka iškart ir tada prasideda neblėstanti meilė, bet juk neretai būna ir taip: pamėginus naujuoju įrankiu išgauti superblakstienas, jis atsiduria ten, kur dulka kiti nenusisekę pirkiniai. Arba šveičiamas į šiukšliadėžę. Kaip išvengti tokio liūdno rezultato? Iki šiol girdėdavome: domėkitės vizažistų patarimais, skaitykite tušo informaciją (kam skirtas, kaip geriausia naudoti), bandykite...

„Eyeko“ kūrėjai nutarė pasiūlyti visai kitokį kelią ir, atrodo, nesuklydo. Garsiausi stiliaus ir gyvenimo būdo žurnalai žeria jiems komplimentus už tai, kad išvadavo moteris iš nesibaigiančio bandymų ir nusivylimų maratono. „Eyeko“ interneto svetainėje moterys kviečiamos nurodyti, kokios jų blakstienos (ilgos, trumpos, tiesios, plonos, vešlios, riestos, retos, pažeistos...) ir kaip tušas turėtų jas pakeisti (kad atrodytų natūraliai, taptų tankios, riestos, ilgos, atskirtos, atsparios vandeniui...). Atsakiusioms į šiuos klausimus parodomi ir apibūdinami kelių formų šepetėliai, sukuriantys trokštamą efektą, – kurį nors iš jų siūloma pasirinkti arba, jei sunku apsispręsti, galima patikėti šį darbą kompanijai. Dar pasiūlomas tam tikros formulės tušas, kuris irgi turi įtakos rezultatui. Viskas! Tereikia šį individualizuotą grožio produktą užsisakyti ir palaukti, kol jis bus pristatytas.

Kompanija, įkurta Ninos ir Maxo Leykindų, gyvuoja nuo 1999-ųjų, tarp jos akių gražinimo produktus pamėgusių klienčių – tokios garsenybės kaip Adele, Alexa Chung, Jennifer Lawrence, Salma Hayek ir kt. Kai žiūri į jas, norisi pritarti Ninai Leykind: „Jei kalbame apie tušą, joks „vienas dydis“ netinka visoms: mes juk turime nevienodas blakstienas, akių formą, mums patinka skirtingas blakstienų stilius. Mūsų produktų gerbėjos – įžvalgios, protingos, jos bodisi normomis. Mes ir jos norime švęsti individualumą.“ Tarp modelių, kurias „Eyeko“ pasirinko savo „Bespoke Mascara“ linijos reklamos kampanijai, – ir 89-erių Daphne Selfe, tituluojama vyriausiu pasaulio supermodeliu. Kas ginčytųsi, kad ji puikiai atstovauja koncepcijai „joks „vienas dydis“ netinka visoms“?

Kompaniją konsultuoja stiliaus ikona Alexa Chung, ji yra pamėgusi vieną didžiausių „Eyeko“ šepetėlių (teigiama, kad asortimente yra 100 šepetėlių ir tušo formulių derinių). Anot Ninos Leykind, Alexa visada renkasi šepetėlį ir formulę, kurie padaro jos blakstienas itin juodas ir vešlias, be to, prieš dažydamasi blakstienas būtinai naudoja rietiklį.

Nuo šampūno iki aromato

Kokie dar vardai skamba kalbant apie tuos, kurie pasirengę įkūnyti žmonių poreikį naudoti tik jiems skirtas priemones? Čia paminėtų kompanijų kūrėjai – iš JAV, Didžiosios Britanijos, Prancūzijos, Singapūro, tačiau jos – tik nedidelė dalis pasaulyje augančio judėjimo.

„Function of Beauty“ arkliukas – pagal užsakymą gaminami plaukų šampūnai ir kondicionieriai: atsižvelgiama į žmogaus plaukų ypatybes, jų dabartinę būklę, norus, susijusius su produktų poveikiu, spalva, kvapu, kiekiu. Startuolė „Function of Beauty“, kaip ir „Eyeko“, ragina švęsti individualumą: „Mes manome, kad jūsų šampūnas ir kondicionierius turėtų būti tokie pat unikalūs, kaip jūs ir jūsų plaukai. Mes rašome jūsų vardą ant produktų, nes jie sukurti jums.“ Vienas iš jos sumanytojų Zahiras Dossa tvirtina, kad „aistringai nekenčia to, kaip dabartinės grožio produktus gaminančios kompanijos prisistato ir kokį grožį deklaruoja“. Šie veiksniai jį skatina „keisti ir ardyti“ tai, kas egzistuoja. Indų kilmės verslininkas juokauja, kad „Function of Beauty“ produktai, kurių formules kuria chemikas Hienas Nguyenas, „nebandomi su gyvūnais, bet bandomi su šeimos nariais ir draugais“.

O ką pasakytumėte apie užsakomuosius plaukų dažus? Tokių siūlo „eSalon“. Viena kompanijos klientė savo komentarą apie gautą paslaugą pavadino „Man patinka asmeninis aptarnavimas!“ ir parašė: „Tai GERIAU, nei eiti į paprastą saloną. „eSalon“ pateikia daug klausimų apie plaukų būklę, aiškinasi, kokios spalvos tu nori, kokiomis esi dažiusi plaukus, kokiomis priemonėmis juos puoselėji, kiek turi žilų... Susidaro įspūdis, kad jiems tikrai rūpi surinkti išsamią informaciją. Kartu su atsakymais nusiunčiau savo nuotrauką ir nepraėjus nė parai sulaukiau skambučio – išgirdau, kas, jų manymu, man tiktų. Sutikau ir gavau dažų rinkinį – gražiai supakuotą, su instrukcija, kuria buvo lengva naudotis, dažai tikrai buvo pritaikyti mano plaukams. Prieš dažydamasi dar pažiūrėjau „eSalon“ filmukų „YouTube“. Man patinka mano plaukų spalva ir tekstūra! Spalva – sodri, daugiasluoksnė, atrodo, lyg būčiau dažiusi sruogomis. Salone už tokį efektą būčiau sumokėjusi labai daug.“

Beje, kompanija ragina skambinti, konsultuotis su jos atstovais – sulaukiama klausimų tiesiog iš vonios, dažantis plaukus.

„Skin Inc“ galima užsisakyti individualizuoto veido serumo. Internetu atsakoma į įvairiausius klausimus apie odą – pradedant paveldėtais dalykais, baigiant didžiausiomis problemomis ir gyvenimo būdo ypatumais. Tada pateikiama odos diagnozė ir pagal ją gaminamas produktas. „Mūsų greitas diagnostikos testas ir kompanijos sukurtas algoritmas pagrįsti daugiau kaip milijono žmonių odos dosjė. Išmanioji sistema tuoj pat rekomenduoja jums geriausiai tinkantį serumą kokteilį „Mano dienos dozė“. Vienas buteliukas parūpins jūsų odai visa, ko jai reikia.“

O gal norėtumėte pačios susikurti lūpų dažus? Ne virtualiai, bet realiai, specialiai įrengtoje laboratorijoje? Tai galima padaryti „The Lip Lab“. Kompanija skelbia, kad jos gaminami dažai turi valgomų komponentų, raudonajame vyne esančio resveratrolio, maitina lūpas, yra nuostabios spalvos, kuri, padedant konsultantui, gali būti parinkta asmeniškai. „Pavyzdžiui, raudona lūpų dažų spalva bus daug išraiškingesnė, jei bus priderinta prie jūsų odos spalvos ir asmenybės. Gamyba pagal užsakymą leidžia pasakyti būtent tai, ką norite pasakyti raudona spalva.“

„Lancôme“ sukūrė programą, kurios tikslas – užtikrinti, kad kiekvienai moteriai tobulai tiktų pudra „Le Teint Particulier“. Pirmiausia specialiu aparatu nuskenuojama oda – tiksliai nustatomas jos atspalvis. Kiti aspektai, į kuriuos atsižvelgiama, – odos tipas ir pageidaujamas efektas (moteris nori, kad oda būtų padengta visiškai, vidutiniškai ar atrodytų natūraliai). Pagal klientės parametrus kompiuterinė sistema parenka tinkamiausią pudros formulę, tada tiesiog pirkėjos akyse automatas priemonę sumaišo ir paruošia naudoti. Galiausiai pudra supilama į vardinį buteliuką.

„Experimental Perfume Club“ – parfumerės Emmanuelle Moeglin, dvylika metų dirbusios su garsiomis kompanijomis, kūdikis. Dabar Emmanuelle padeda smalsiems parfumerijos naudotojams, kaip ji sako, „dekonstruoti kvepalų pasaulį“. Parfumerė rengia kūrybines dirbtuves, kur norintys supažindinami su aromatų kūrimo logika ir menu, mokslu ir paslaptimis ir, pradėję nuo A, gali susikurti savo asmeninius ir vienintelius kvepalus.

Įvairovė skatina permainas

Galima paminėti keletą dalykų, skatinančių individualizuotų produktų tendencijos stiprėjimą. Pernai ypač daug kalbų apie vykstančius pokyčius sukėlė dvi kolekcijos. Viena – megažvaigždės Rihannos „Fenty Beauty“. Dainininkės teigimu, „Fenty Beauty“ makiažo priemonės buvo kuriamos taip, kad kiekviena moteris jaustų, jog apie ją buvo pagalvota. „Turėjau omeny visų odos atspalvių moteris, jų skirtingas individualybes, požiūrius, kultūras, rases.“ K

ita – mažmeninės prekybos milžino „Asos“ veidui ir kūnui skirta „Face + Body“. „Nėra taisyklių ir ribų, bet egzistuoja galybė būdų būti savimi.“ Tai – „Asos“ šūkis. Taigi, abi kolekcijos deklaruoja grožio įvairovę, atspindi žmonių galvose jau vykstančias permainas. Be to, yra instagramas, kuriame bet kuris iš mūsų, trokštantis išreikšti save, pristatyti savo grožio suvokimą, gali tai padaryti. Ir nors norinčių atrodyti kaip žvaigždės netrūksta (kiek moterų vertėsi per galvą, kad antakiai taptų panašūs į Caros Delevingne, o skruostai – į Kim Kardashian), didžiulis eksperimentus skatinančio instagramo populiarumas daug pasako.

Dar vienas dalykas, kurį akcentuoja rinkos tyrėjai: dabartiniams pirkėjams labai trūksta laiko ir jie sumaniau renkasi grožio produktus. Tai reiškia, kad stulbinamos vokų šešėlių paletės vertę dalies žmonių akyse sumažina blaivi mintis: „Kam ji man, jei naudosiu tik dvi spalvas?“ Užsisakius asmeninę, prie odos, akių, plaukų pritaikytą, paletę, būtų tinkamos visos spalvos. Ir pinigai būtų investuoti ne vadovaujantis emocijomis ir nelabai aiškiomis rekomendacijomis, o protu.

Vizažistė Trinny Woodall, pernai pristačiusi „Trinny London“, taip pat gaminančią individualizuotą kosmetiką, tvirtina: „Grožio srityje daug painiavos. Antai jums patariama žinoti, kokio atspalvio jūsų oda – gelsvo ar rožinio. Jums patariama žinoti, kokio atspalvio jūsų venos, ir galvojant apie tai pirkti kosmetiką. Po velnių, aš nežinau, kokia mano venų spalva, bet žinau, kokios spalvos mano plaukai ir akys! Mes siūlome moterims lengvą pasirinkimą, tai, ką jos supranta, ir kiekvienai iš jų pateikiame tinkamų sprendimų. Jos negaišta laiko paieškoms parduotuvėse, yra apsaugomos nuo bandymų ir nusivylimų namie... Jos įsigyja produktų, kurie tikrai sukuria norimą efektą.“

Perspektyvos Lietuvoje

Esame pasaulio dalis, todėl jo tendencijas silpniau ar stipriau pajuntame. Turbūt galime daryti prielaidą, kad individualizuotų produktų paklausa didės ir Lietuvoje? Ką apie tai mano mūsiškiai – tie, kurie vienokiu ar kitokiu būdu jau yra prie šios tendencijos prisidėję?

Irena Jokšienė („ODA kosmetika“): „Pradėjome gaminti kremus pagal individualius užsakymus, nes matome, koks didelis jų poreikis. Realybė tokia: sparčiai daugėja žmonių, kuriems sunku rasti jų odai tinkamų kremų ten, kur prekiaujama masinės gamybos produktais. O ir alergijų šiais laikais vis daugiau, žmonėms nebetinka įvairūs ingredientai. Kaip gimsta individualizuotas kremas? Pirmiausia aiškinamės, kokios odos problemos paskatino jo ieškoti. Jei matome, kad nereikia specialaus gydymo (kurį turi rekomenduoti gydytojas dermatologas) ir galime savo gaminama kosmetika padėti, žengiame kitą žingsnį – specialiu aparatu ištiriame žmogaus veido odos būklę. Atsižvelgdami į rezultatus, pasiūlome jam savaitę bandyti, mūsų nuomone, tinkamą „bazinį“ kremą. Kaip oda į jį reaguoja? Komfortiškai su juo jaučiasi ar ne? Tik tada pridedame veikliųjų medžiagų ir tai – galutinis variantas. Jis – kosmetologų, dermatologų, laboratorijoje dirbančių farmacininkų, chemikų bendro darbo rezultatas. Gaminti produktus, skirtus konkretiems žmonėms, – pirmiausia didelis malonumas, nes tai labai įdomus kūrybinis procesas.“

Gytautas Čilinskas („Emblika“): „Lietuvoje atstovaujame italų kompanijai „Davines“, kurios individualizuotų šampūnų dovanojame žmonėms „Pelenės“ metu. Ką turiu galvoje? 75 ml buteliuką su užrašytu vardu ir šampūnu, į kurį įlašiname žmogaus pasirinkto eterinio aliejaus. Sutikite – toks suasmenintas maloniai kvepiantis produktas vonios lentynėlėje teikia gerų emocijų! Tačiau apie išties individualizuotą, pagal kažkieno poreikius ir tam tikrą formulę sukurtą, šampūną galiu pasakyti, kad jo gamybos kaina būtų labai didelė. Todėl matydamas, kokia stipri šiuo metu Lietuvoje tendencija pirkti akcines prekes, abejoju, ar individualizuoti grožio produktai mūsų šalyje artimiausiu metu galėtų išpopuliarėti.

Kad individualizuotų grožio prekių gamyba pasiteisintų, reikia daug pirkėjų.

Kita vertus, žinau atvejį, kai salonas pardavinėjo savo klientėms labai pigiai užsienyje pirktą, „nulio“ vertos sudėties šampūną už kosminę kainą, bet atsirado moterų, kurios, patikėjusios vadybininko pasakomis apie produkto ekologiškumą, nuostabumą ir t. t., mokėjo už jį 80–120 eurų! Taigi visaip gali būti. Vis dėlto kad individualizuotų grožio prekių gamyba pasiteisintų, reikia daug pirkėjų.“

Aistis Mickevičius („FUMparFUM Creative Studio“): „Taip, tokia tendencija pasaulyje yra. Sunku spręsti, kiek ilgai ji tęsis, bet suprantu, kokia jos priežastis. Masinė produkcija ilgainiui praranda kokybę, tad žmonės, kuriems ji svarbi ir kurie nori tik jiems, o ne visiems skirtų produktų, ieško galimybių tokių įsigyti arba... pasigaminti patiems. Žinau vieną Prancūzijos kompaniją, tiekiančią rinkai atskirus kosmetikos priemonių komponentus: iš jų kiekvienas norintis gali susikurti kažką savo. Lietuva – ne išimtis: čia verdamas muilas, gaminami kremai ir t. t. Aš kuriu individualius rankų darbo kvepalus ir galiu pasakyti, kad jais besidominčių žmonių ratas didėja kasdien. Tai tie, kurių nebetenkina parfumerijos parduotuvių, netgi nišinių, asortimentas. Tiesa ta, kad didžiąją dalį nišinių kompanijų įsigijo didieji koncernai ir tie nišiniai aromatai pasidarė visai nebe nišiniai. Tačiau dėl to daugiau galimybių atsirado tokiems tikrai nišiniams kūrėjams kaip aš. Pajuokausiu, kad esu paskutinė stotelė išrankiesiems...

Ne kiekvienas lietuvis gali įpirkti nišinį individualų aromatą pasaulyje, tačiau jo kaina Lietuvoje nė iš tolo neprilygsta, tarkim, Francio Kurkdjiano kažkam asmeniškai sukurto aromato kainai. Ši parfumerijos žvaigždė be 15 tūkstančių eurų net į kalbas nesileidžia.“