„Gilios upės tyliai plaukia“: muzika prieš 100 metų sukurtiems vaizdams

Kristupas Gikas
Kristupas Gikas
Šaltinis: Žmonės
2020-06-18 11:18
AA

Lygiai po savaitės, birželio 25-ąją „Patiltėje“, Vilniuje prasideda nemokamos kino peržiūros „Gilios upės tyliai plaukia“. Iki rugsėjo vidurio po Liubarto tiltu kino ir medijų centras „Meno avilys“ su partneriais planuoja surengti daugiau nei 20 seansų. Improvizuotą vasaros kino teatrą atidarys ir vienu pagrindinių jo programos akcentų taps nebyliojo kino seansai, kuriuos specialiai jiems sukurta muzika gyvai įgarsins klasikinės bei eksperimentinės muzikos kūrėjai.

Pasak vienos iš kuratorių Onos Kotrynos Dikavičiūtės, sudarant šią programą buvo svarbu ne tik pristatyti ir aktualizuoti nebylaus kino laikotarpiu sukurtus filmus, bet ir atkreipti dėmesį į tuo metu kūrusias ir kino industriją formavusias moteris. „Pirmaisiais kino dešimtmečiais, prieš susiformuojant įvairiems instituciniams barjerams, atsirandant garsui ir kinui tampant pelningu verslu, moterų šioje industrijoje buvo daugiau nei dabar. Jos užėmė įvairiausias pozicijas: rašė scenarijus, dirbo operatorėmis, režisierėmis, aktorėmis, platintojomis, valdė kino teatrus,“ – pasakoja O.K.Dikavičiūtė: „Šioje programoje norėjome susitelkti ties režisierėmis ir supažindinti žiūrovus su nepelnytai pamirštomis naujų kino formų pradininkėmis. Didelė dalis programoje rodomų filmų iki šiol nebuvo rodyti Lietuvoje.“

Birželio 25 d., ketvirtadienį, 21.30 val. programą atidarys kino tyrėjos Kate Saccone kuruota trumpo metro filmų programa, kurioje – pirmosios JAV režisierės: Alice Guy Blache, Lois Weber, Lule Warrenton, Ida May Park, Helen Holmes. Skirtingų žanrų filmų programą pristatys svarbiausio tarptautinio projekto, tiriančio moterų indėlį į nebylaus kino raidą, „Women Film Pioneers Project“ iniciatorė, Kolumbijos universiteto Niujorke profesorė Jane Gaines.

Alice Guy-Blaché „Dansa Serpentina“ (1900):

Kita labai svarbi moterų nebylaus kino programos dalis – gyvo garso pasirodymai po Liubarto tiltu. Garso takelius kiekvienam seansui sukūrė ir juos gyvai atliks įvairūs Lietuvos klasikinės bei eksperimentinės muzikos kūrėjai – kiekvienas šių vakarų taps individualia ir išskirtine patirtimi. Atidarymo vakarą daugiau nei prieš 100 metų sukurtus filmus gyvai įgarsins improvizacinės muzikos kūrėjai Jūra Elena Šedytė ir Kristupas Gikas. Jų muzika – toli nuo įprasto kino įgarsinimo formato nutolę eksperimentai balsu, akustiniais instrumentais ir elektroninėmis garso apdirbimo priemonėmis.

Vėliau programoje bus pristatomos pirmosios eksperimentinio kino kūrėjos: siurrealistė Germaine Dulac ir savo filmografijose tik po vieną filmą turinčios Stella F. Simon ir Lucie Derain. Šių režisierių filmams garso takelį sukūrė ir gyvai atliks Gailė Griciūtė – kompozitorė, garso menininkė ir improvizatorė, šiuolaikinio meno kolektyvo „Technologies of Non / Self“ narė.

Kadras iš filmo „Raudonoji meilė“

Žiūrovai pamatys ir tris ilgo metro filmus. Klasikinė Dorothy Davenport Reid drama „Raudona meilė“ yra vienas iš nedaugelio tuo metu JAV sukurtų nepriklausomų filmų, kuriuos parašė, režisavo ir prodiusavo moterys. Kūrybinė komanda siekė atkreipti visuomenės dėmesį į nusistovėjusius ydingus klasių skirtumus ir prostitucijos problemą. Filmui akomponuos nebylaus kino įgarsintojas (taperis) Viktoras Orestas Vagusevičius, sėkmingai debiutavęs viename svarbiausių Pordenonės (Italija) nebylaus kino festivalių.

Rečiausias programos filmas – ilgai pamirštas, vienintelis rusų avangardo mūzos Lilijos Brik kūrinys „Stiklinė akis“. Pirmą kartą Lietuvoje rodomas filmas-koliažas yra sumontuotas iš archyvinės medžiagos ir pačios L. Brik režisuotų kadrų. Jį pristatys bene išsamiausiai L. Brik kūrybą nagrinėjanti kino istorikė Adelheid Heftberger, o muzikinį takelį sukurs garso menininkų ir eksperimentinės muzikos atlikėjų duetas Vladas Dieninis ir Gintautas Rožė.

Antrasis filmas iš Sovietų sąjungos aušros – Olgos Preobraženskajos socialinė drama „Riazanės moterys“, kurioje vaizduojama dvidešimto amžiaus pradžios kaimo žmonių realybė. Filmą gyvai įgarsins DJ, garso menininkė Dovilė Stalioraitytė „Dodomundo“. Jos pasirodymuose galima išgirsti fragmentus iš ratchet repo, ambientinės muzikos, lauko įrašų ir klubinės muzikos.

 

Nebyliojo kino ciklą užbaigs filmų pasakų programa, kurioje atsispindės du esminiai kino istorijos etapai – siluetinės animacijos atsiradimas ir garsinio kino pradžia. Lotte Reiniger animacines trumpo metro pasakas gyvai įgarsins eksperimentinės muzikos kūrėjas Pijus Džiugas Meižis, šiemet išleidęs pirmąjį solo albumą „Geografinės būsenos“. Su nebyliuoju kinu simboliškai atsisveikins ankstyvasis garsinis Marie-Louise Iribe filmas „Girių karalius“, įkvėptas to paties pavadinimo Goethe eilėraščio ir Šuberto muzikos.

Ketvirtadieninės „Lėtosios peržiūros“ – tęstinis „Meno avilio“ ciklas, organizuojamas jau penktus metus, jo tikslai: sulėtinti greitą kino vartojimą, suteikti jam kontekstą bei papildyti ekranus retai rodomais, kino istorijai svarbiais filmais. Pirmoji šių peržiūrų dalis birželį ir liepą skirta moterų režisierių nebyliam kinui, o rugpjūtį ir rugsėjį jas pratęs Brazilijos kino programa.

Jura Elena

Penktadieniais prie „Gilios upės tyliai teka“ programos prisijungs „Skalvijos“ kino centras. Kartą per mėnesį „Skalvija“ rodys kino klasiką, o rugpjūčio pabaigoje į atvirų durų dieną ir peržiūras pakvies „Skalvijos“ kino akademijos studentai. Rugsėjo pradžioje Kauno menininkų namai „Patiltėje“ surengs savo projekto „Mokumentai“ pristatymą. Programoje taip pat bus parodyta „Meno avilio“ restauruota lietuviška dokumentika ir ankstyvasis videomenas.

Siekiant užtikrinti žiūrovų saugumą ir laikytis nustatytų reikalavimų, sėdimų vietų skaičius „Patiltėje“ gali būti ribojamas.