Geriausia „ArtVilnius‘19“ jaunoji menininkė: virtuali realybė atspindi visuomenės problemas

Irmantas Norkus ir Laura Sabaliauskaitė/Organizatorių nuotr.
Irmantas Norkus ir Laura Sabaliauskaitė/Organizatorių nuotr.
Šaltinis: Žmonės
2019-06-03 13:33
AA

Gegužės 30–birželio 2 dienomis, Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ nuaidėjo tarptautinė šiuolaikinio meno mugė „ArtVilnius’19“, kuri šįmet šventė ypatingą jubiliejų – 10 metų gyvavimo sukaktį.

Jubiliejinė meno mugė prisistatė net 65 galerijas, beveik 300 menininkų iš 20 šalių. Pirmąją mugės dieną tradiciškai buvo išrinktas ir paskelbtas geriausias jaunasis „ArtVilnius’19“ menininkas (iki 35-erių metų). Laureate tapo videomenininkė Laura Sabaliauskaitė, 26-erių metų vilnietė, kilusi iš Visagino.

Geriausio jaunojo menininko nominacija ypatinga tuo, kad jos vienintelės nugalėtojui yra skiriamas specialus piniginis prizas. Šiais metais laureatui įteikta 2000 eurų premija. Siekdama paskatinti jaunuosius menininkus, premiją jau septintus metus jų kūrybinio kelio pradžiai skiria „ArtVilnius“ mecenatė, advokatų kontora „Cobalt“. Daugeliui jaunųjų menininkų premija padeda išplaukti į tarptautines rinkas, pademonstruoti savo personalines parodas ir Lietuvoje, ir užsienyje, bei susilaukti didžiulio meno pasaulio susidomėjimo.

Menininkės kūryboje – virtuali realybė, atspindinti socialines ir psichologines visuomenės problemas

Pasak vertinimo komisijos pirmininko Virginijaus Kinčinaičio, Lauros Sabaliauskaitės darbai labai asmeniški, projekciniai, pagrįsti gilia mitologija ir tuo pačiu tirpstantys ekrano pikseliuose.

Mugės metu lankytojai galėjo pamatyti dvejus menininkės darbus – „Konfliktas“ ir „Be vietos“. Juose, kaip ir visoje savo kūryboje, autorė nagrinėja socialines ir psichologines visuomenės problemas, kurias mišrios technikos pagalba (filmuota medžiaga, animacijomis, projekcijomis) bando perteikti žiūrovui.

„Mano nuomone, žmonėms reikia dirgiklių. Mūsų šiandieninėje visuomenėje žmonės nenori matyti to, kas sukelia kančią ar skausmą, jie siekia „išsivalyti“ nuo neigiamų vaizdų. Pavyzdžiui, nenorime matyti žmonių su negalia, kalinių ar kitų kenčiančių žmonių. Taip pat esame linkę pastebėti tik mažus, nereikšmingus dalykus, kurie užgožia tikrai svarbius ir didelius. Meno mugėje eksponuotame kūrinyje „Konfliktas“ vaizduoju įkyriai zvimbiančią mažą musę ir gulintį, nejudantį, kančios kamuojamą žmogų. Šio kūrinio žiūrovas tikrai pastebės nedidelę, erzinančią musę, bet ar atkreipsime dėmesį į ligos iškamuotą žmogų, kuris nepajėgia jos nuvyti? Šiandien tik virtuali realybė ir įvairios medijos tampa erdve, kurioje galime atvaizduoti žmogaus nuopuolius, nesėkmes ar kančias. Virtuali erdvė daug tobulesnė už realią, joje gali sukurti viską, ką retai pamatysi tikrame gyvenime. Savo kūriniuose tą erdvę ir bandau sukurti“, – pasakoja Laura Sabaliauskaitė.

Laura Sabaliauskaitė pasakoja apie savo kūrinį/Organizatorių nuotr.

Meno mugėje „ArtVilnius’19” – debiutas ir „atgaivinti“ darbai

Laureatė šiuolaikinio meno mugėje „ArtVilnius’19” ne tik dalyvavo pirmąjį kartą, tačiau ir debiutavo kaip menininkė, pirmą kartą pristatė viešai savo niekam dar nerodytus darbus. „Dalyvavimas „ArtVilnius’19 man buvo tikras išbandymas ir įpareigojimas atstovauti save kaip menininkę. Esu dar visai nežinoma kūrėja, už akademijos ribų niekam nesu rodžiusiu savo kūrybos, tad šis laimėjimas man buvo netikėtas, tačiau labai svarbus įvertinimas. Abu mano darbai yra kelerių metų senumo, juos „atgaivinau“ specialiai šiam renginiui ir išdrįsau parodyti viešai. Nors iš pradžių dvejojau ir nebuvau tikra dėl šio sprendimo. Po fotomedijos studijų Dailės akademijoje baigimo, dirbau tik reklamos srityje, meno pasaulyje visiškai nefigūravau, ir nežinojau, kaip mano kūrybą priims kiti. Žmonėms juk patinka tai, kas gražu ir ramina“, – sako Laura Sabaliauskaitė.

Pasak jos, geriausiojo jaunojo menininko titulas jau paskatino susimąstyti apie kitų savo dar niekur nerodytų darbų „atgaivinimą“ ir tolimesnį plėtojimą. Savo laimėtą premiją ji planuoja investuoti į techniką, kuri yra reikalinga jos kūrybai – kameroms, televizoriams, įvairios programoms.

„Visiems noriu palinkėti patikėti tuo, ką darote. Veržlumas padeda. Reikia išbandyti savo jėgas, ir pavyks, net jei kiti žmonės tuo ir abejoja. Visas darbas, kurį įdedi, tikrai atsiperka“, – sako laimėtoja.

Jaunojo menininko apdovanojimas – dar nežinomiems, tačiau drąsiems ir talentingiems kūrėjams

Pasak geriausio jaunojo menininko premiją įsteigusios advokatų kontoros „Cobalt“ vadovaujančio partnerio Lietuvoje Irmanto Norkaus, kasmet mugėje tarp gausybės žinomų ir pripažintų kūrėjų vardų dalyvauja vis daugiau ir jaunųjų menininkų.

„Jubiliejinė „ArtVilnius“ skelbė tikrą meno šventę. Beveik kasmet meno mugė nustebina naujais rekordais, tad džiugu matyti, kad ir šiemet kaip niekad gausu būtent jaunosios kartos atstovų – beveik 80 jaunųjų talentų iš 7 skirtingų šalių: Prancūzijos, Estijos, Lietuvos, Rusijos, Ukrainos, Latvijos, Baltarusijos. Mes siekiame padėti jauniems ir progresyviems menininkams, kuriantiems jaunatviškai energingą, inovatyvią ateitį. Menas nebūtinai turi būti gražus. Menas turi paveikti žmogų, priversti jį susimąstyti, kartais pasakoti apie nepatogius dalykus. Jis turi būti toks pat drąsus, paveikus ir sukrečiantis. Mes tikime, kad būtent jaunieji kūrėjai, nors dar ir yra nežinomi, tačiau yra tie, kurie griauna stereotipus ir ieško netradicinių kūrybinių sprendimų“, – sakė I. Norkus.

„ArtVilnius’19“ apdovanojimuose triumfavo prancūzai

Be geriausio jaunojo menininko nominacijos, geriausių mugės galerijų ir menininkų rinkimuose ir apdovanojimuose dar yra įsteigtos „Geriausios galerijos“, „Geriausio menininko“, „Geriausios skulptūros ar instaliacijos“, „Rinktinės žiūrovų galerijos“, „Rinktinės žiūrovų menininko“ nominacijos. Geriausiomis „ArtVilnius‘19“ galerijomis tapo (abėcėles tvarka): „Bubenberg“ (Prancūzija), „Galerie Eric Mouchet“ (Prancūzija), „Galerie Thomas Bernard | Cortex Athletico“ (Prancūzija), „Kogo“ (Estija), „Māksla XO“ (Latvija), „The Rooster Gallery“ (Lietuva) ir „Titanikas. VDA parodų salės“ (Lietuva).

Komisija, nardžiusi tarp kūrinių įvairovės, bendru sutarimu sutarė geriausiu „ArtVilnius‘19“ menininku pirmą kartą paskelbti duetą – prancūzus Émilie Brout ir Maxime Marion, kuriuos pristato Prancūzijos galerija „22,48 m²“. Geriausia „ArtVilnius‘19“ skulptūra/instaliacija paskelbta #FocusFrance dalyvės Elsa Philippe šiuolaikinis kosmopolitiškas meno kūrinys, hipnotizuojantis koliažas, ekrane siūlantis šiuolaikinio pasaulio interpretaciją. Jo kūrinys yra #FocusFrance parodos „On the Edge“ dalis.

Nugalėtojus rinko vertinimo komisija: komisijos pirmininkas, menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis, menotyrininkė dr. Raminta Jurėnaitė, „Lewben Group“ ir „Lewben Art Foundation“ valdybų pirmininkas Vilius Kavaliauskas, MO muziejaus kuratorė Ugnė Paberžytė ir Estijos šiuolaikinio meno plėtros centro, KAI meno centro ir šiuolaikinio meno bienalės „Tallinn Photomonth” projektų vadovė Kadri Laas.