Didelio užsieniečių susidomėjimo sulaukęs Jaunųjų kūrėjų konkursas skelbia laimėtojus

Monica Duncan ir Romuald Krezel/PatMic nuotr.
Autorius: Žmonės.lt
Publikuota: 2018-12-05 13:38
Ką tik baigėsi LNDT organizuotas Jaunųjų kūrėjų programos konkursas, išrinkti trys laimėtojai, kurie savo sumanymus scenoje 2019 m. pavasarį pristatys žiūrovams. Šiais metais paraiškas teikti buvo kviečiami ne tik Lietuvos, bet ir užsienio menininkai. Tarptautinis Lietuvos nacionalinio dramos teatro kvietimas pasiteisino. Iš viso buvo gautos 38 paraiškos, iš kurių pusė buvo iš užsienio.

Paraiškos LNDT – iš įvairiausių pasaulio šalių

Savo idėjas tarpdisciplininiams pastatymams siuntė kūrėjai iš Kubos, JAV, Belgijos, Italijos, Rusijos, Latvijos, Estijos, Lenkijos, Vokietijos, Prancūzijos, Kazachstano, Indijos, Čekijos, Graikijos, Norvegijos, Suomijos ir iš Lietuvos.

Konkurse buvo kviečiami dalyvauti įvairių sričių menininkai iki 35 metų amžiaus. Šių metų tema – susijusi su Lietuvos nacionalinio dramos teatro išgyvenamu rekonstrukcijos laikotarpiu, pagrindiniai raktažodžiai – migracija, namai, bendruomenė. Konkurso dalyviai atsižvelgdami į konkurso temą teikė įvairių žanrų pasiūlymus: nuo pojūčių teatro, iki pantomimos ir klounados, nuo šokio ir judesio iki muzikinio teatro spektaklių.

Komisija, kurią sudarė prodiuserė Ana Ablamonova, teatrologė Elona Bajorinienė, filosofas Kristupas Sabolius, LNDT Meno skyriaus vadovė Kristina Savickienė ir LNDT Meno skyriaus vadybininkė Kamilė Žičkytė, paraiškas vertino pagal penkis svarbiausius kriterijus: temos atitikimas, idėjos originalumas, inovatyvumas, kūrybinės komandos profesionalumas ir patirtis, sąmatos tikslingumas ir pagrįstumas.

Maciej Gąsiu Gośniowski/ Maciej Nowak nuotr.
Maciej Gąsiu Gośniowski/ Maciej Nowak nuotr.

Teatru degantys žmonės

Komisijos narė Ana Ablamonova sako, kad projektų atrankos procesas tikrai nebuvo nuobodus: „Įdomūs, teatru akivaizdžiai degantys menininkai, didelė žanrinė įvairovė, plati kūrėjų geografija. Įspūdis, tarsi apsilankiau intensyviame tarptautiniame įsivaizduojamo teatro festivalyje!

Pasiūlyti darbai buvo ganėtinai skirtingi. Kartu jautėsi ir bendros, tiksliau – dažnos, kūrėjams rūpimos vis sparčiau intensyvėjančio šiuolaikinio pasaulio, žmonių susvetimėjimo, migracijos, manipuliacijų, draudimų ir apribojimų temos, demonstruojančios iš esmės apokaliptines jaunųjų kūrėjų nuotaikas.

Nors statistiškai lietuvių ir užsienio autorių darbų buvo pateikta beveik po lygiai, vis dėlto užsieniečių sumanymai, taip pat statistiškai, pasirodė išradingesni, drąsesni, atviresni eksperimentui, nepatogesnėms temoms, naujų formų paieškoms – būtent tam, ko labai tikėčiausi iš jaunųjų scenos meno kūrėjų.

Laužantys tradicinio teatro rėmus

Pirmą kartą LNDT Jaunųjų kūrėjų programos paraiškas vertinęs Kristupas Sabolius sako: „Pateiktos paraiškos buvo labai įvairialypės, dažnu atveju laužančios tradicinio teatro rėmus. Ir tai nereiškia vien tik nulipimą nuo scenos ar posūkį į dokumentinį teatrą.

Jauniesiems kūrėjams rūpi suvokimo pagilinimas – mėginimas išsiaiškinti, kaip menas veikia socialinę tikrovę, kai teatro instrumentai išbandomi kaip vienas iš būdų užkurti publikos ir kūrėjų dialogą. Ir nors iš anksto sunku suprasti projektų kokybę, toks kūrybinis atvirumas suteikia daug vilčių ir palieka intrigą.

Didelis kiekis tarptautinių projektų leido pajusti perspektyvų įvairovę, nuostabu, kai lietuviškame konkurse pusė projektų yra nelietuviškos paraiškos.

Bendras jausmas, kad vis mažiau reiškia konkreti teatro mokykla ir kad teatras siekia suartėti su šiuolaikiniu menu, sintetinti įvairias veikimo formas, ne tik kritikuoti socialines problemas, bet užčiuopti jas gyvame spektaklio vyksme“.

Laimėjo 3 projektai

Vieni iš konkurso laimėtojų – iš Lenkijos kilusio menininko Romualdo Krężelio ir amerikietės Monicos Duncan projektas „Shell-Ter“. Teatro ir performatyvaus meno kūrėjas, choreografas, už šokio solo spektaklį „The Wedding as Me Myself“ įvairių apdovanojimų pelnęs ir šiuo metu Berlyne apsistojęs lenkas Romualdas bei Niujorke gyvenanti vizualaus meno kūrėja, choreografė Monica sukūrė judesio instaliacijos projektą, nagrinėjanti namų sąvoką šiandien. Ar vis dar yra vieta, kurią galime vadinti namais? Nuolat keičiantis aplinkybėms, keliaujant iš vieno projekto į kitą, iš šalies į šalį gal namai keliauja kartu? Šis gamtoje aptinkamas prisitaikymo prie kapitalistinio pasaulio modelis ir tapo įkvėpimu labai originaliam spektakliui Lietuvos nacionaliniame dramos teatre.

Antrasis laimėtojas – Lietuvos muzikos ir teatro akademijos teatro režisūros studentas Naubertas Jasinskas. Magistrantūroje pas Yaną Ross studijuojantis vaikinas komisijai pristatė „Boys of Europe“ arba „Orfeo“ idėją. Tai yra šiuolaikinė seniausio ir labiausiai romantizuoto graikų mito apie Orfėjo ir Euridikės meilę interpretacija. Pasak Nauberto, mylintis žmogus vadovaujasi dviem poliais – smegenimis, pasakančiomis, kas šio amžiaus taisyklių lauke yra teisinga bei tenkina ir kitų žmonių interesus, bei širdimi. Režisieriui įdomu, kaip keičiasi meilės samprata dvidešimt pirmame amžiuje, kiek ji pavaldi protui (smegenims), o kiek – jausmams (širdžiai), ką šiandien galime vadinti mitu? Menininkas savo spektaklyje klasikinį mitą atskleis pasitelkęs šiuolaikinio pasaulio įvykius, jaunimui artimus įvaizdžius ir temas.

Ir trečiasis konkurso laimėtojas – queer kultūros atstovas Maciej „Gąsiu“ Gosniowski iš Lenkijos. Modeliu, aktoriumi ir šokėju dirbantis vaikinas yra dirbęs su režisieriumi Krzysztofu Warlikowskiu spektaklyje „We are leaving“, taip pat su Marta Ziółek, Jaceku Łumiński. LNDT konkursui jis pasiūlė performatyvaus žaidimo, gyvos instaliacijos, šou, kuriame dalyvauti kviečiamas ir žiūrovas, idėją pavadinimu „Borderline Queen – Revenge on Flatland“. Keturi kūrybinės grupės nariai (du queer scenos atstovai iš Lenkijos ir du – iš Lietuvos) kvies pasinerti į žaismą teatre, susidurti su engiamomis temomis ar išankstinėmis nuostatomis. Queer yra prieštaravimas normoms, pasižymintis ekstravagancija, performatyvumu ir transformacijomis. Ekscentriškų idėjų kupinas Maciej ketina surengti išskirtinį reginį Lietuvos žiūrovams.

Konkurso laimėtojai netrukus suburs kūrybinę komandą, pradės įgyvendinti savo sumanymus, tuomet pavasarį, kaip ir numatyta konkurso sąlygose, 6 savaites repetuos ir 2019 m. pavasarį LNDT žiūrovų laukia trys naujos premjeros. Plačiau apie būsimus spektaklius LNDT informuos ateityje. 

Naujausi straipsniai