D.Bosas į teismą žada duoti valstybę: iš dukros sąskaitos „Sodra“ neteisėtai pasisavino pinigus

Daina Bosas su dukra Maria Randers / Gretos Skaraitienės / „ŽMONĖS Foto“ nuotr.
Daina Bosas su dukra Maria Randers / Gretos Skaraitienės / „ŽMONĖS Foto“ nuotr.
Šaltinis: Žmonės
2021-06-02 16:12
AA

Verslininkė Daina Bosas nusprendė kovoti dėl teisybės. Į teismą ji žada paduoti valstybinę įstaigą „Sodra“. Per porą dienų, anot Dainos, be dukros Marios Randers žinios iš jos banko sąskaitos ši įmonė nuskaitė pinigus už privalomą sveikatos draudimą. Toks veiksmas šokiravo šeimą, mat Maria – studentė ir jai šio mokesčio pagal įstatymą mokėti nereikia. D.Bosas teigimu, apie fiktyvią skolą jos dukra nebuvo informuota, o „Sodra“ savo veiksmus aiškina kaip sistemos klaidą.

Per kelias dienas „ištirpo“ banko sąskaitoje turėti pinigai

Ieškoti teisybės Daina Bosas teigia nusprendusi, kai į šią jos istoriją, paviešintą instagrame, sureagavo galybė žmonių, papuolusių į panašias situacijas.  

Dukros sąskaitoje netikėtai per kelias dienas „ištirpus“ pinigams, kuriuos nuskaitė „Sodra“, verslininkė liko priblokšta.

„Per dieną iš mano studentės dukros banko sąskaitos, kuri šiuo metu nėra išvykusi į užsienį, gyvena ir mokosi Lietuvoje, „Sodra“ nurašė turimą sąskaitos likutį ir dar kelis šimtus eurų į minusą. Vieną dieną pasitikrinusi savo sąskaitą Maria išsigando. Ji pamatė minusą ir pagalvojo, kad buvo apvogta“, – Žmonės.lt pasakoja Daina.

Maria Randers šiuo metu studijuoja ISM universitete. Ateinančiais metais merginos laukia trečias kursas.

Pamačiusi pokyčius savo sąskaitoje, ši iškart suskubo skambinti į banką. Susisiekusi su banku Maria išgirdo atsakymą, kad jos pinigus nuskaitė „Sodra“. Iš viso ji neva skolinga 842, 64 eur.

Paskambinusi į „Sodrą“ Maria išgirdo, kad ši vykdo Vilniaus teritorinės ligonių kasos nurodymą ir jai priskaičiuotas Privalomojo sveikatos draudimo (PSD) mokestis. Dainos dukrai paaiškinus, kad yra studentė, ją nukreipė į ligonių kasą. Ten buvo pripažinta, kad įvyko Registrų centro sistemos klaida, ir pranešta, jog pinigai bus sugrąžinti į Marios sąskaitą per 20 darbo dienų.

„Maria tuomet pasakė „stop“. Pasiteiravo atsakingų asmenų, ar jie supranta, jog iš jos neteisėtai buvo nurašyti pinigai, sugadinta kreditingumo istorija banke, ji yra studentė, o dabar dar savo pinigų turės laukti beveik mėnesį“, – sako Daina.

Kad atgautų savo pinigus M.Randers turėjo pildyti prašymą, tuomet buvo informuota, kad „pagreitinti procesų ir grąžinti jai reikalingų pingų greičiau atsakingi asmenys neturi galimybės“.

Daina Bosas

Istorija sulaukė didžiulio dėmesio

Pirmiausia savo dukros patirtimi D.Bosas pasidalijo su sekėjais instagrame. Ji klausė, ar teisėta yra šitaip suklydus pinigus rezervuoti trim savaitėms. 

„Gerai, kad Maria turi tėvus, kad yra ne viena, bet...  apstu situacijų, kai santaupas „per klaidą“ nuskaičiuoja žmonėms, turintiems finansinių įsipareigojimų, auginantiems mažus vaikus. Kaip gyventi, už ką valgyti?“ – klausė D.Bosas.

Verslininkė patvirtino besikreipsianti į teismą ir sieksianti atgauti ne tik delspinigius už tas dienas, kuomet buvo užšaldyti jos dukros pinigai, bet ir visus iki vieno centus, išleistus papildomiems mokesčiams.

„Marios kredito istorija sugadinta. Bankas mums patarė, kad aš kuo greičiau padengčiau minusą ir juos prarytų „Sodra“. Tiesiog rekomenduojama kuo mažiau dienų turėti dokumentuose matomą įsiskolinimą“, – tikina Daina Bosas. 

Anot verslininkės, jokių įspėjimų apie fiktyvią skolą jos dukra negavo ir apie nuskaičiuosiamas lėšas informuota nebuvo.

„Taip, oficialiame „Sodros“ puslapyje kažkoks įspėjimas gal ir atsirado, bet iš kur jaunam studijuojančiam žmogui žinoti, kad ten reikia kažko ieškoti? Jai mokėti PSD nepriklauso. Tai normalu, kad dukra net nenutuokė, jog kažką privalo tikrinti. Maria net pamąstė, gal apie tai jaunus žmonės reikėtų informuoti jau dvyliktoje klasėje? Kažkoks absurdas. Nei pagal gyvenamą vietą, nei el. paštu nesulaukėme jokios informacijos“, – sako D.Bosas. 

Daina Bosas su dukra Marija

Teisybės ieškos teisme

Teisybės ieškoti pasiryžusi verslininkė tikina, kad šioje situacijoje prarasti pinigai – mažiausiai svarbūs. 

„Pradėkime nuo to, kodėl įvyko ši klaida? Kodėl jie reikalavo iš Marios pinigų? Kodėl paviešinusi savo dukros istoriją sulaukiau tūkstančių žinučių su nukentėjusių žmonių patirtimis? Kreipsiuosi į teismą ir reikalausiu delspiningių už tą laiką, kai mano dukros pinigai buvo rezervuoti,  taip pat – Registrų centro nuskaičiuotų mokesčių už pavedimus. Pavyzdžiui, mokesčių, kurių „Sodra“ negrąžins – 11.34 eur. Tai nedideli pinigai, tačiau iš principo klausiu, kodėl Mariai reikia už svetimą klaidą dar ir susimokėti?“ – klausia Daina.

Pasak verslininkės, jei skiepų byla lietė tik ją ir jos vaiką, tai šį kartą tai liečia visuomenę.

„Vienaip ar kitaip, skiepų byla buvo asmeniškesnė. Šį kartą aš net nebūčiau ėjusi iki teismo, jei ne žinutės žmonių, patyrusių tokią pačią neteisybę. Man atrodė, kad įvyko nesamonė, kurią paviešinti reikia dėl to, kad kiti būtų akylesni. Tik užplūdus žinutėmis, susimąstėme su vyru: tau nurašo pinigus, grąžins per 20 dienų, o papildomų mokesčių juk niekas negrąžina. Kodėl tiek daug patirčių, tiek panašių nutikimų? Gal tai jokia klaida? Nusprendžiau, nestovėti nuleidusi galvos ne tik dėl savęs, bet ir dėl kitų. Nejau „Sodrai“ suteikiama galimybė šitaip savintis kitų lėšas?“ – klausia D.Bosas.

Bekalbant su portalu Žmonės.lt, Daina patikslino informaciją. Vos šiai istorijai iškilus į viešumą, birželio 2 d. „Sodra“ grąžino Mariai Randers nuskaičiuotą dalį skolos. Buvo padengtas merginos sąskaitoje esantis minusas.

Dainos Bosas įrašas feisbuke:

„Sodra“ ragina gyventojus pasitikrinti savo kontaktinius duomenis

Žmonės.lt susisiekus su „Sodros“ atstove žiniasklaidai Malgožata Kozič, ši atsakė, kad dėl duomenų apsaugos įstatymo komentuoti konkrečios Dainos Bosas dukros Marios situacijos ji negali. Tačiau ji pakomentavo apie bendrą „Sodros“ duomenų tvarkymo ir gyventojų informavimo praktiką.

„Žmonės, kuriems mažiau nei 18 metų, moksleiviai, dieninių skyrių studentai yra draudžiami privalomuoju sveikatos draudimu valstybės lėšomis.

Privalomojo sveikatos draudimo (PSD)  įmokas patys turi mokėti savarankiškai dirbantys gyventojai, taip pat tie žmonės, kurie niekur nedirba, nevykdo jokios ekonominės veiklos, nesimoko ir nėra draudžiami valstybės lėšomis.

Apskaičiuodama gyventojų mokėtinas įmokas, „Sodra“ vadovaujasi savo ir kitų valstybės institucijų tvarkomų registrų duomenimis. Jei informacija registruose, už kurių tvarkymą yra atsakingos kitos institucijos, patikslinama, mokėtinų įmokų suma atitinkamai gali būti perskaičiuota.

Informavimas apie PSD įsiskolinimą tai procedūra vykstanti keliais etapais. Kas mėnesį iš anksto siunčiame priminimus tiems gyventojams, kuriems atsiranda pareiga sumokėti PSD įmokas – jie nedirba, nesimoko ir nėra užsiregistravę Užimtumo tarnyboje. Tokiems gyventojams primename, kad jie turi sumokėti PSD įmokas už einamąjį mėnesį iki mėnesio pabaigos. Jeigu gyventojas vykdo savarankišką veiklą ir nemoka PSD įmokų, bent vieną kartą siunčiame raginimą sumokėti įmokas, o tik tada įsiskolinimą nurašome nuo sąskaitos.

Taigi, kiekvieną mėnesį pranešimus dėl PSD įmokų gauna ir pirmą kartą įsiskolinę asmenys, ir gyventojai, kurių skolos kaupiasi ilgiau. Kadangi „Sodra“ didžiąją dalį paslaugų perkėlė į elektroninę erdvę, sumažino popierinių pažymų skaičių, todėl popieriniai pranešimai apie PSD įmokas gyventojams nėra siunčiami.

Pranešimus apie PSD įmokų mokėjimą galima rasti pisijungus prie asmeninės paskyros www.sodra.lt/gyventojui, o klientai, kurie yra nurodę savo elektroninio pašto adresus, priminimus gauna taip pat ir elektroniniu paštu. Asmeninėje paskyroje taip pat galima pasitikrinti, ar nėra susidaręs PSD įsiskolinimas.

Žinome, kad yra dalis gyventojų, kurie elektronine prisijungimo sistema visgi nesinaudoja, įspėjimų nepastebi ir apie savo skolą prisimena ar sužino tik tada, kai „Sodra“ būna jau nuskaičiavusi pinigus. Tačiau svarbu suprasti, kad su žmonėmis susisiekiame tais kanalais, kuriuos jie yra nurodę savo asmeninėse paskyrose. Todėl raginame gyventojus pasitikrinti savo kontaktinius duomenis ir, jei reikia, juos atnaujinti, kad „Sodros“ siunčiama informacija pasiektų juos pačiu patogiausiu būdu.

Jei iš gyventojo sąskaitos dėl klaidos ar netikslių registrų duomenų yra nurašomos lėšos, po informacijos patikslinimo maksimalus galimas terminas grąžinti nuskaičiuotą sumą yra 20 darbo dienų. Tačiau įvykus klaidai visuomet stengiamės grąžinti pinigus į gyventojo sąskaitą kuo greičiau“, – komentare portalui Žmonės.lt rašė „Sodros“ Komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Malgožata Kozič.

Ligonių kasa: situacijos, kai registre pateikiami netikslūs duomenys, pasitaiko retai

Dainai Bosas paviešinus neteisėtai nuskaitytų pinigų situaciją, komentarą pateikė ir Vilniaus teritorinė ligonių kasa.

„Pagal Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymą Lietuvos piliečiai ar turintys leidimą nuolat gyventi Lietuvoje aukštųjų mokyklų studentai, studijuojantys pagal nuolatinės studijų formos programas, privalomuoju sveikatos draudimo draudžiami valstybės lėšomis. Studentų registro duomenis apie šiuos apdraustuosius (studentus) ligonių kasos gauna iš Švietimo informacinių technologijų centro. Minėtos grupės apdraustųjų privalomojo sveikatos draudimo galiojimo laikotarpiai automatiškai nustatomi pagal studento statuso įgijimo ir jo netekimo datas.

Jeigu Studentų registre pateikiami netikslūs ar ne visi duomenys, ligonių kasų visa reikiama informacija nepasiekia ir asmens draustumas negali būti nustatytas. Ligonių kasos, iš asmenų gavusios informacijos apie galimus netikslumus, skubiai kreipiasi dėl duomenų patikslinimo Studentų registre ir prireikus jie greitai tikslinami, asmeniui nustatomas draudimo galiojimas ir jis iškart gali naudotis visomis privalomojo sveikatos draudimo garantijomis. Situacijos, kai registre pateikiami netikslūs duomenys nėra būdingos, veikiau – pasitaiko labai retai.

Atkreiptinas dėmesys, kad kitose Europos Sąjungos šalių narių ar Norvegijos, Islandijos, Lichtenšteino ir Šveicarijos aukštosiose mokyklose studijuojantys asmenys teritorinei ligonių kasai kasmet turi pateikti mokymo įstaigos akademinės pažymos originalą. Automatiškai šie duomenys ligonių kasų nepasiekia. Taigi šių šalių studentai kviečiami nepamiršti tuo pasirūpinti iki mokslo metų pradžios.

Taip pat pabrėžiame, kad nepagrįstai nurašytos lėšos visais atvejais asmenims yra grąžinamos. Privalomojo sveikatos draudimo įmokas administruoja Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigos Valstybinio socialinio draudimo įstatymo nustatyta tvarka. Taigi dėl detalesnės informacijos  dėl šių įmokų susigrąžinimo reikia kreiptis į mokesčio administratorių, t. y. į Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritorinį skyrių el. paštu info@sodra.lt.

Kartu ligonių kasos atkreipia dėmesį, kad, siekiant užkirsti kelią panašioms situacijoms, kiekvienam studijas pradedančiam jaunuoliui vertėtų sistemoje pasitikrinti, ar galioja jo draudimas, ar neįsivėlė klaidų, ar netrūksta papildomų dokumentų ir duomenų. Gavusi informaciją apie aptiktas neatitiktis, susijusias su privalomuoju sveikatos draudimu, ligonių kasa padeda kaip galima greičiau jas pašalinti“, –  komentare portalui Žmonės.lt rašė Vilniaus teritorinės ligonių kasos Administravimo skyriaus vyriausioji specialistė Jolanta Sadauskaitė.