Artėja festivalio „Gaida 2019“ finalas – į Vilnių jau atvyko garsusis britų kompozitorius ir dirigentas Thomas Adès

Thomas Adès/ Organizatorių nuotr.
Autorius: Žmonės.lt
Publikuota: 2019-10-17 15:26
Šio kūrėjo operos statomos Zalcburgo festivalyje, Londono karališkojoje ir Niujorko „Metropolitan“ operose. Jis diriguoja Niujorko ir Los Andželo filharmonijų, BBC ir Londono simfoniniams, Amsterdamo „Concertgebouw“ ir Leipcigo „Gewandhaus“ orkestrams. Jo įrašus leidžia didžiausios leidybinės kompanijos. Ši įvairiapusė asmenybė yra bene garsiausias šiandienos britų kompozitorius ir dirigentas Thomas Adès, kuris spalio 19 d. dalyvaus Tarptautinio aktualiosios muzikos festivalio „Gaida“ uždarymo koncerte Vilniaus kongresų rūmuose

Du jo kūrinius, jam pačiam diriguojant, atliks Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras, prie kurio – atliekant Koncertą fortepijonui ir orkestrui „In Seven Days“ – prisijungs ir įžymus JAV pianistas Kirillas Gersteinas. Thomas Adès jau atvyko į Vilnių ir šiandien repetuoja su orkestru bei su vakar atskridusiu pianistu K. Gersteinu.

„Ką reiškia kurti muziką? Tai yra tarsi skristumei lėktuvu. Anksčiau maniau, kad muzikos rašymas yra lyg radijo derinimas. Tarsi muzika jau būtų radijuje, o aš, atitinkamai suderinęs smegenis, galėčiau ją atrasti. Bet dabar manau, kad tai labiau primena lėktuvo valdymą: žinai, kad turi saugiai nutupdyti lėktuvą ir sekti visus prietaisus bei landšaftą, o jei patenki į audrą, privalai viską suimti į savo rankas“, – interviu dienraščiui „The Guardian“ kartą yra sakęs Thomas Adèsas (g. 1971). O dienraštis „The New York Times“ šį muzikos „pilotą“ pavadino „vienu puikiausių šių dienų muzikų“.

Pirmiausia T. Adèsas išgarsėjo kaip operų kūrėjas ir dirigentas. Jau pirmoji jo kamerinė opera „Powder Her Face“ po skandalingos premjeros 1995 metais (siužetas – apie Argailo kunigaikštienės Margaret gyvenimą) sulaukė per 30 pastatymų visame pasaulyje. Antrosios operos „The Tempest“ premjerą Londono Karališkajame operos teatre „Covent Garden“ 2004 metais dirigavo pats T. Adèsas. Ji buvo rodoma ir Niujorko „Metropolitan Opera“ scenoje, o kompanijos „Deutsche Grammophon“ parengtas įrašas pelnė „Grammy“ apdovanojimą. Savo trečiosios operos „The Exterminating Angel“ pastatymus 2016 metais T. Adèsas dirigavo Zalcburgo festivalyje, Niujorko „Metropolitan Opera“ ir Londono Karališkojoje operoje. Už šį veikalą 2017 m. prestižiniuose „Operos“ apdovanojimuose T. Adèsas išrinktas Metų pasaulio premjeros laimėtoju.

Kaip dirigentas T. Adèsas bendradarbiauja su geriausiais pasaulio orkestrais: Niujorko ir Los Andželo filharmonijų, BBC, Londono, Birmingamo, Paryžiaus, Melburno, Sidnėjaus, Bostono, Čikagos simfoniniais orkestrais, Amsterdamo „Concertgebouw“, Leipcigo „Gewandhaus“, „Britten Sinfonia“ ir kitais kolektyvais. T. Adèsas yra ir puikus pianistas. Pirmąjį rečitalį Londone surengė būdamas 22-ejų, vėliau koncertavo Niujorko „Carnegie Hall“ salėje, Londono „Barbican“ centre. 2001 m. su garsiuoju kvartetu „Arditti“ Melburno festivalyje atliko savo Fortepijoninį kvintetą. Garso įrašų kompanija „EMI“ išleido jo solinę plokštelę „Thomas Adès: Piano“. T. Adès buvo pirmasis Birmingamo šiuolaikinės muzikos grupės meno vadovas, 1999–2008 m. vadovavo Olboro (Aldeburgh) festivaliui. Keletą sezonų buvo Los Andželo filharmonijos reziduojantis menininkas.

  1. Adèso kūryba pelnė gausybę įvertinimų, tarp kurių – Grawemeyerio prizas, Karališkosios filharmonijos sąjungos premija, Ernsto von Siemenso fondo kompozitorių ir Britų kompozitorių apdovanojimai, Léonie Sonning muzikos prizas, „Diapason d’Or“ ir „Grammy“ už geriausią operos įrašą. 2004 m. jam suteiktas Esekso universiteto garbės daktaro vardas, o 2015 m. Adèsas išrinktas į Europos muzikinio teatro akademijos Tarybą.

Vilniuje T. Adèsas diriguos dviem savo kūriniams. Tai – Koncertas fortepijonui ir orkestrui „In Seven Days“ (2008), kurį su LVSO atliks žymusis JAV pianistas Kirillas Gersteinas, bei kūrinys simfoniniam orkestrui „Polaris: Voyage for Orchestra“ (2010). Pavadinimas siejamas su Poliarine – Šiaurine žvaigžde. Beje, „Polaris“ buvo sukurtas naujos Majami Bičo koncertų salės atidarymui.

Spalio 19-osios vakarą taip pat laukiamas dar vienas ypatingas įvykis – Niujorke gyvenančios lietuvių kompozitorės Žibuoklės Martinaitytės opuso „Saudade“ pasaulinė premjera. O vieną koncerto dalį diriguos vienas ryškiausių naujosios kartos Lietuvos dirigentų Karolis Variakojis.

Temos:

Muzika Kultūra

Naujausi straipsniai