Aiškėja, kaip atrodys sostinės Vokiečių gatvė: savivaldybė pasirašė sutartį

„Strassen-Platz“ – „Gatvės aikštės“ vizualizacijos / „IMM architektai“ nuotr.
„Strassen-Platz“ – „Gatvės aikštės“ vizualizacijos / „IMM architektai“ nuotr.
Šaltinis: Žmonės
2021-02-09 14:15
AA

Architektūros konkurse geriausiąja išrinkta Vokiečių gatvės rekonstrukcijos architektūrinė idėja keliauja į kitą etapą – Vilniaus miesto savivaldybė pasirašė sutartį su mažąja bendrija „IMM architektai“, kuria architektai Ignas Račkauskas, Mindaugas Glodenis, Mikas Kauzonas savo konkursinį darbą „Strassen-Platz“ įsipareigojo tikslinti ir vystyti iki galutinio įgyvendinimo, skelbiama Vilniaus savivaldybės puslapyje.

Tarptautinė konkurso žiuri trijų bendraautorių darbą įvertino už sėkmingą šios vietos daugiasluoksnės istorijos atskleidimą pasiūlant gatvės erdvės panaudojimo scenarijų įvairovę. Stipriąja konkursinio darbo puse įvardintas architektų pasirinktas sprendimas nuraminti eismo naujojoje Vokiečių g. dalyje, o patobulinimų tikėtasi projekto želdynų dalyje. Komisija „Strassen-Platz“ – „Gatvės aikšte“ pavadintą projektą apibūdino kaip profesionalų, logišką ir nuosaikiai filosofišką darbą, kurio autoriai supranta pagrindinius šios erdvės kriterijus – istoriją, pėsčiuosius, želdynus ir erdvės universalumo svarbą.

Pirminiame projekte daug dėmesio buvo skirta sunaikintų istorinių miesto dalių įamžinimui, todėl vientisa danga išskirti istorinių gatvių kontūrai, taip pat išryškintos buvusių pastatų ribos ir pažymimi pamatų kontūrai. Apsaugant esamus istorinius sluoksnius, naujus želdinius siūlyta sodinti tik ten, kur nėra istorinių pastatų pamatų – buvusių vidinių kiemų plotuose.

Projekto „Strassen-Platz“ autoriai pirmenybę Vokiečių gatvėje nori teikti pėstiesiems. Gatvėje buvo suprojektuota vientisa sutapdinta danga su mažais aukščių skirtumais tarp skirtingų dviračių, automobilių ir pėsčiųjų srautų – kad automobilių vairuotojai jaustųsi važiuojantys pėsčiųjų zona, o ne atvirkščiai, skelbia Vilniaus savivaldybė.

„Strassen-Platz“ – „Gatvės aikštės“ vizualizacijos / „IMM architektai“ nuotr.

Esamus želdynus siūlyta efektyviau integruoti į viešąją erdvę, o naujus – sukoncentruoti tankiuose želdynų masyvuose buvusių vidinių kiemų vietose. Tai padėtų atskirti automobilių judėjimą bei parkavimą nuo centrinės pėsčiųjų alėjos, suskaidytų Vokiečių gatvę į virtinę mažesnių erdvių skirtingoms veikloms, įamžintų istorinius kvartalų kiemus dekoratyviais želdynais. Architektai siūlė, kad Vokiečių gatvė taptų kuo universalesne ir lengvai pritaikoma skirtingoms veikloms.

Artimiausiu metu savivaldybė užsakinės archeologinius tyrimus, papildysiančius turimą istorinę informaciją. Įvertinus archeologinius radinius studija „IMM architektai“ galės baigti teritorijos tvarkymo projektinius pasiūlymus bei pristatyti juos viešai.

Pagal sutartį numatyta, kad architektų užduotis apims ne tik techninį darbo projektą, bet ir tvarkybos projektą bei projekto vykdymo priežiūrą statybos rangos metu. Projekto vadovavimui, tvarkybos darbams, lauko tinklų projektavimui MB „IMM architektai“ pasitelks atestuotus specialistus arba subrangovus.

„Strassen-Platz“ – „Gatvės aikštės“ vizualizacijos / „IMM architektai“ nuotr.

Architektams projektuojant Vokiečių gatvės atnaujinimą, savivaldybė tarsis su „Vilniaus šilumos tinklais“ dėl šiemet planuojamos tinklų rekonstrukcijos. Ant sunaikintų šios gatvės pastatų pamatų daugiau nei prieš 50 metų paklotos šiluminės trasos būklė šiandien labai bloga. Su Vokiečių gatvės rekonstrukcijos projektu nesusiję šilumos trasos remonto darbai turėtų prasidėti ir baigtis iki naujo, 2021-2022 m., šildymo sezono pradžios. Kitų inžinerinių tinklų atnaujinimas planuojamas drauge su gatvės rekonstrukcija.

Jau šį pavasarį Vokiečių gatvėje bus atliekami ir dendrologiniai tyrimai – tada bus detaliai įvertinta čia augančių medžių būklė ir jiems reikalingos tvarkymo priemonės, išsaugojimo galimybės.

Sulaukė kritikos

Vilniaus miesto savivaldybei savo feisbuko paskyroje paskelbus šią Vokiečių gatvės viziją, netruko pasipilti idėją kritikuojančių komentarų – dauguma komentavusių kritiką išsakė dėl to, kad projekte pasigedo daugiau žalumos.

„Sakyčiau, netgi ironiška, kad Vokietijoje jau draudžiami taip vadinami skaldos sodai, tuo tarpu mes Vokiečių gatvę nuklosime plytelėmis ir skalda, ir dar pareikšime, kad čia žaliai padarėme...“ – savo nuomonę išsakė vienas jų.

„Jau „pasirašė projekto sutartį“, medžiai sukišti į asfaltą, žolės minimumas, vien trinkelės, kurios saulėje kaista. Klausimėlis: kas svarbiausia buvo renkantis šį projektą? Jeigu tai „traukos ir poilsio vieta“, tai šiuo metu esanti „nesutvarkyta“ vieta yra pati geriausia. Ar negali būti toks projektas, kuris išlaikytų visą žalią zoną?“ – antrino kita komentatorė.

„Kam daryti tiek daug betonų ir plytų? Dabartinis vaizdas geresnis, negu šitas projektas. Geriau išvis nieko nedaryti“, – tokie ir panašūs komentarai liejasi vertinant būsimo projekto vizualizacijas.

Žmonės sutartinai tvirtina, kad betono, trinkelių ir asfalto – tiesiog per daug, o žalumos, augmenijos ir gamtos – itin mažai, todėl projektas jiems neatrodo patrauklus.

„Strassen-Platz“ – „Gatvės aikštės“ vizualizacijos / „IMM architektai“ nuotr.