32-asis „Vilnius Jazz“ įrašys į savo istoriją įspūdingus vardus

32-ojo festivalio „Vilnius Jazz 2019“ spaudos konferencija / Gretos Skaraitienės / „Žmonės Foto“ nuotr.
Autorius: Žmonės.lt
Publikuota: 2019-10-10 18:32
„Šiemet nebus nė vieno koncerto, kurį galėtume paaukoti dėl kitų: visi festivalio projektai – ypatingi“, – teigė Tarptautinio šiuolaikinio džiazo ir improvizacinės muzikos festivalio „Vilnius Jazz“ prodiuseris Antanas Gustys.

32-asis festivalis „Vilnius Jazz“ vyks spalio 16-20 dienomis sostinės Rusų dramos teatre. Jo programoje – devyni tarptautiniai ir du lietuviški projektai bei „Vilnius Jazz Young Power“ jaunųjų džiazo talentų konkurso finalas.

Atvyksta avangardo dinozaurai

„Planuojant šių metų festivalį pagrindinė idėja buvo atiduoti pagarbos duoklę žymiajam JAV džiazo judėjimui „Association for the Advancement of Creative Musicians“ (AACM, liet. „Kūrybingų muzikantų tobulėjimo asociacija“) ir svarbiausiajam jo atstovui „The Art Ensemble of Chicago“ (AEC), šiemet mininčiam 50-metį.

1965-aisiais įkurta AACM prisidėjo prie daugelio XX a. improvizacinės muzikos gigantų karjeros, o AEC buvo šio judėjimo pradininkas“, – pasakojo A.Gustys.

Jo teigimu, šis ansamblis visiems laikams pakeitė moderniosios muzikos garsovaizdį, įtakojo ne vieną muzikantų kartą visame pasaulyje.

32-ojo festivalio „Vilnius Jazz 2019“ spaudos konferencija / Gretos Skaraitienės / „Žmonės Foto“ nuotr.
32-ojo festivalio „Vilnius Jazz 2019“ spaudos konferencija / Gretos Skaraitienės / „Žmonės Foto“ nuotr.

Nebėra jau trijų legendinio kolektyvo pradininkų, tačiau du likusieji – saksofonininkas Roscoe Mitchellas ir būgnininkas Don Moye – nepasiduoda: subūrę keliolikos talentų grupę, toliau puoselėja „The Art Ensemble of Chicago“ bendražygių priesakus.

Jų muzikoje šėlsta vabzdžių orkestrai ir dunda Afrikos šokių ritmai, įvairiausios afrikietiškos įtakos pinasi su visais džiazo stiliais bei Europos muzikos tradicijomis.

Anksčiau ansamblio virtuozai tyrinėdavo garsą, pasitelkę šimtus instrumentų – be pagrindinių pučiamųjų, klavišinių, mušamųjų, visokiausius švilpukus, varpelius, gongus, kriaukles, ožragius, skambančius žaisliukus, savadarbius instrumentus ir garso objektus. Jie atstovavo laikui nepavaldžiai garsų visatai, sugėrusiai bažnytinių apeigų ir menestrelių šou dvasią, poeziją ir teatrą su egzotiškais kostiumais bei ištapytais muzikantų veidais.

Atgis didžiojo mistiko idėjos

„Palankiai susiklosčiusios aplinkybės man leis įvykdyti ir savotišką gyvenimo priesaką, duotą dar vienam išskirtiniam „juodojo džiazo“ atstovui – JAV klavišininkui, kompozitoriui, filosofui šviesaus atminimo Sun Ra.

Esu ne kartą asmeniškai su juo bendravęs ir pažadėjęs, kad „Sun Ra Arkestra“ gros „Vilnius Jazz“. Šį rudenį svajonė virs tikrove: „Vilnius Jazz“ įtrauktas į grupės europinį turą, skirtą jos dabartinio vadovo, Sun Ra bendražygio Marshallo Alleno 95-mečiui“, – džiaugėsi festivalio prodiuseris.

Vos pora žmonių buvo tokie artimi kolektyvą įkūrusio Sun Ra (1914-1993) bendražygiai kaip M.Allenas, gyvenęs, keliavęs, repetavęs ir įrašinėjęs muziką su legendiniu džiazo kūrėju didžiąją jo kūrybinio gyvenimo dalį. Jis geriausiai perprato paslaptingąjį avangardinio džiazo reiškinį „Sun Ra Arkestra“, kuris įtakojo ne tik avangardo flagmanus, bet ir epochos dvasinius lyderius bei intelektualus.

Pats Sun Ra buvo labiausiai žinomas kaip „kosminio džiazo“ kūrėjas, vienas radikaliausių džiazo klavišininkų, išpažinęs savitą kūrybos mitologiją, kuri buvo neatsiejama nuo jo saviraiškos. Džiazas jam buvo dieviškos kilmės, mistinės patirties instrumentas, padėjęs budinti žmones iš snaudulio.

„Arkestra“ mene jungiasi muzika, teatras, šokis, filosofija, senovė ir ateitis. Grupės artistai paprastai muzikuoja pasipuošę egiptietiškais galvos apdangalais, afrikietiškomis tunikomis ir karoliais.

M.Allenas puoselėja didžiojo mistiko idėjas, savo paties kompozicijomis bei naujomis Sun Ra muzikos aranžuotėmis kursto legendinės grupės kūrybinę energiją, neleisdamas jai virsti egzotišku praeities vaiduokliu.

Sugrįžimai ir dialogai

32-asis „Vilnius Jazz“ taip pat simbolizuos senosios ir dabartinės kartų džiazo flagmanų dialogą. Šiuolaikinio džiazo estetiką Europoje formavęs „free“ džiazo pianistas Alexanderis von Schlippenbachas festivalyje pasirodys su šiandienos ryškiausiomis Portugalijos džiazo žvaigždėmis – saksofonininku Rodrigo Amado ir jo „Motion Trio“.

Tarptautinės kritikų apklausos dalyviai – per 50 kritikų iš 18 šalių – penkerius metus iš eilės R.Amado rinko vienu ryškiausių tenorinio saksofono meistrų. Jo muzikai skirta šimtai recenzijų žurnaluose, laikraščiuose ir interneto bloguose visame pasaulyje, o „Motion Trio“ kūrybą kritikai vadina „free“ džiazo etalonu dėl jos įtaigos, nuoširdumo ir profesionalumo.

32-ojo festivalio „Vilnius Jazz 2019“ spaudos konferencija / Gretos Skaraitienės / „Žmonės Foto“ nuotr.
32-ojo festivalio „Vilnius Jazz 2019“ spaudos konferencija / Gretos Skaraitienės / „Žmonės Foto“ nuotr.

Vienas iškiliausių visų laikų džiazo saksofonininkų amerikietis Davidas Murray'us Vilniuje pristatys projektą su atominiu norvegų ritmo tandemu – kontrabosininku Ingebrigtu Håkeriu Flatenu bei būgnininku Paalu Nilssenu-Love iš trio „The Thing“.

D.Murray'ui nedaug muzikantų prilygtų produktyvumu ir išradingumu. Jis išleido savo vardu per 150 albumų, suformavo jam vienam būdingą grojimo stilių, kuriame dera pagarba tradicijai ir atvirumas naujoms idėjoms.

Festivalyje laukia ir daugiau išskirtinių projektų, tarp jų – prancūzų trio „Hermia-Ceccaldi-Darrifourcq“ bei argentiniečių vokalistės Sofios Rei su prancūzų kilmės multiinstrumentininku JC Maillard'u, gyvenančių Niujorke. Pastarasis tęs pernai festivalyje pradėtą Johno Zorno kūrybos ir Niujorko muzikos klubo „The Stone“ pristatymą.

S.Rei yra viena lanksčiausių ir geidžiamiausių Niujorko muzikos scenos vokalisčių ir viena geriausių visų laikų Argentinos dainininkių, o JC Maillard'as – tobulas jos palydovas.

Dainininkei jis akompanuoja itin tinkančiu šiam projektui instrumentu – specialiai jam sukurtu aštuoniastygiu elektroakustiniu „saz“ bosu, kuris įkūnija geriausias turkiško styginio instrumento sazo, graikiško „bouzouki“ ir elektrinės gitaros savybes.

D.Murray'us, R.Mitchellas, A. von Schlippenbachas, „The Thing“ vyrai „Vilnius Jazz“ scenoje koncertuos jau ne pirmą kartą, tad 32-ąjį „Vilnius Jazz“ galima vadinti ir sugrįžimų festivaliu.

Lietuviai integruojasi

Dar viena ryški šių metų tendencija – lietuviškojo džiazo integracija į europinį kontekstą.

Festivalyje Lietuvos improvizacinės muzikos žvaigždės – Liudas Mockūnas, Arnas Mikalkėnas, „Sheep Got Waxed“, Viačeslavas Ganelinas, Petras Vyšniauskas, Arkadijus Gotesmanas pristatys bendrus projektus su Norvegijos, Nyderlandų ir Latvijos muzikantais.

Emocijų ugnį kurstys ir lietuvių džiazo maištininkas gitaristas Juozas Milašius su savo „Power Band“, kuriame gros su gitaristu Audriumi Kalyčiu ir garso menininku Dariumi Čiuta.

Per daugiau kaip 30 gyvavimo metų „Vilnius Jazz” lietuvių publikai pirmasis pristatė daugybę pasaulio improvizacinės muzikos bei šiuolaikinio džiazo korifėjų, visą japonų džiazo elitą. Festivalis tapo atkakliu Vilniaus džiazo mokyklos, kurią sukūrė Viačeslavo Ganelino, Viačeslavo Čekasino ir Vladimiro Tarasovo trio, tradicijų puoselėtoju, nuolat pristato ryškiausius jos atstovus.

Žmonės.lt

Naujausi straipsniai